tisdag, maj 29, 2007

Pekoral

En gång för väldigt länge sedan, på gymnasiet, så fick jag, Alex och nollorna (de andra i FRIEU) lära oss ordet pekoral. Det är ett väldigt bra ord. Om fler förstod innebörden så skulle det inte finnas så många dåliga skribenter. För det finns så jävla många dåååliga reportrar, journalister och skribenter out there. Jag blir mörkrädd. Själv vågar jag faktiskt påstå att jag är ganska hyfsad på att skriva. Jag får också en hel del cred för mitt skrivande. Bland annat så träffade jag en gammal rektor och svenskalärare för ett tag sedan som höjde mig till skyarna för mitt språkbruk. Då blir jag glad. Jag är nämligen väldigt noga med vissa saker; att sätta mig ordentligt in i ämnet jag skriver om, att vara extremt noga med att citera personer korrekt, att använda ett varierat språk och att enbart använda mig av ord jag behärskar. Jag önskar att fler kunde anamma det här. För många skriver lite som de vill. Och ska försöka vara fyndiga, djupa, ha en poäng och så vidare. Istället blir det platt fall pannkaka.

En bra skribent ska också kunna sätta sig in i vilket ämne som helst, oavsett hur långt det ligger från ens eget kunskaps- och intresseområde. Något har hänt. För jag läser så mycket felaktigt skit.

Nu ska jag skriva en text som stämmer överens med verkligheten. Det kan jag.

Inga kommentarer: