fredag, mars 06, 2009

Före och efter

Fredagsposition; i schäslongdelen, iförd enbart kläder som sitter löst och mjukt. Har sett Så ska det låta. Jag älskar de programmet. Mitt hatobjekt, Olle i Lasse-Stefans var med men höll som tur är en ganska låg profil. Nu är det Hjälp! Jag älskar Morgan Alling och hans råstånd, alltså inte på det sättet.

Har varit sugen på blåmusslor en längre tid och passade på att svänga förbi fiskbilen efter jobbet. Så här såg musslorna ut före:



Och efter Sofia treatment:



Svängde ihop en slags Pasta di frutti mare. Jag finhakade en morot, en halv gul lök och massa vitlök och fräste i smör. Samtidigt ångkokte jag musslorna i vitt vin. Man ska vara noga med att musslorna är fräscha. När de inte är tillagade ska de vara stängda eller stängas när man knackar på dem. Är de öppna eller trasiga är de dåliga. När de tillagas ska de däremot öppna sig och de som inte gör det är dåliga. I dag tillagade jag musslorna genom att tippa i en liten flaska torrt vitt vin i en kastrull och låta musslorna gosa till sig i det till de öppnade sig. Till e frästa grönsakerna tillsatte jag 2 dl grädde, ett par msk hummerfond, nån tsk sambal och vinet från musselkoket (som får en härlig touche av hav). Sist tillsatte jag musslorna som jag separerat från skalen, skalade räkor och hackad bladpersilja. Detta blandades med färsk pasta och parmesan och svartpeppar en masse. Rätten blev en riktig höjdare.

Det var en rolig med lång dag i Blg. Han med en shoppingrunda och följa med hem fick tre klänningar, en kappa, undies, lampa, matta och lite annat smått och gott. Är helnöjd med dagens kap. Dagens bästa pryl står dock mina kära föräldrar för. Efter förmiddagens möten hade jag ungefär hundra missade samtal från dem. När jag sen ringde höll mamma på att spricka av entusiasm över hennes fynd. Hon vägrade dock berätta vad hon köpt. Jag turboåkte hem och så kom så äntligen överraskningen: en chockcerice högblank nylanserad toasits till vårt rosa badrum. Lyckan hade inga gränser, till och med Stefan blev glad (tros färgen). Dessvärre var det lite lackfel så vi ska få en ny. Då kommer bildbevis.

Nu ska jag fortsätta fredagsritualen. Linser och mascara av och sen sängen med båda mina killar och Klick. Längtar efter att ha en pysslardag i morgon och då, då jävlar ska nyrummet flyttas in i.

Inga kommentarer: