onsdag, april 22, 2009

Upphottad oldie

När jag flyttade hemifrån som 15-åring var jag väl inget under av matlagningskunskaper. Tvärt om. Dessutom lagade jag väldigt onyttig mat och japp, det syndes på vågen. En favorit var pasta med knaperstekt bacon och äggula. Tänka sig, värsta tänkbara kombo; ordentligt fet mat blandat med snabba kolhydrater och inga grönsaker. Hua.

Nåja, den har dugt som bakisrätt min gamla fetträtt. Tills igår då jag hottade upp den gamla oldien i något nyttigare version. Riktigt mörk fullkornspasta ersatte den vita pastan, jag drog ner mängden bacon och lät den rinna av ordentligt. Jag gjorde också en slags lökröra till och så den obligatoriska äggulan, eller snarare två. Givetvis så serverades det med grönsaker.



Inte världens nyttigaste men i alla fall bättre än originalet.

I dag har jag lunchat med Matilda och fått skratta lite. Milanoplanering bokad i helgen, tänk att det är en dryg vecka kvar tills vi åker. Tjihoo.

Nu måste jag få tag i en klipptid för att få manen rensad och vårfräsch. Borde även gå på en ansiktbehandling och manikyr. Får se vad som hinns med.

3 kommentarer:

Elin sa...

TACK så mkt :) Fyllde år i måndags :)

Ja Mauritius var verkligen rena paradiset, ett av dom bästa ställen jag har besökt.. tre i topp iaf :) Riktigt mysigt! När va ni dit? Va ni där länge? :)

kramar

Alex sa...

Hahaha! Tänk att jag åt det där så mycket hos dig att jag till slut inte ens kunde titta på maträtten. Efter många år tog jag dock upp rätten som favorit igen och överkonsumerade den än en gång. Haha. Minns att Klas fick duka av bordet för jag mådde så dåligt av att se maten. Sedan dess har jag undvikit den. ;) Vi åt även mycket goda varma mackor i din lägga och latte till det. MYS!!

Sofia sa...

Ja det där är en riktig gammal klassiker Alex. Hade nästan glömt att den hade en riktig renässans där i min underbara gamla lght. Haha, kommer ihåg nu att vi pratat om den kraftiga överkonsumtionen.
Ja de varma mackorna gick inte av för hackor. För att inte tala om det obligatoriska bakissnackset; smörpopcorn med lökdipp. Äter du fortfarande det? :)