onsdag, april 08, 2009

Det ska inte vara någon skillnad

De senaste dagarna har det gått upp för mig att det är stor skillnad vad man erbjuds för mödravård, beroende på var man bor någonstans. Och det är för jävligt tycker jag. Mora ligger så klart inte i framkant, föga förvånande, även om jag vet att deras förlossningsavdelning är bra.

Det finns något som heter nupp-test och cub-test, där man helt ofarligt tittar på om barnet kan ha något fel. Jag är ju väldigt mycket kontrollmänniska och vill så klart veta så mycket som möjligt innan Liten kommer ut (dock inte könet). Man vill liksom veta att allt är bra. I alla fall så erbjöd barnmorskan ett fostervattensprov men med tanke på hur låg risken är att de ska hitta något, i förhållande till risken för missfall under ingreppet, så lät vi så klart bli. Så läste jag om det här nupp-testet där man gör en fosterscanning. I kombination kan man också göra ett blodprov för att ytterligare riskbedömning. Enligt mina efterforskningar så erbjuder fem landsting i Sverige nubb- och cubtest, framförallt till kvinnor över 35 år. Nu är ju jag ung, men när jag uttrycker min oro, kan de i alla fall informera om de här ofarliga testerna. Jag betalar gärna för det. Nu överväger jag att åka till en privatklinik i Sthlm, men vi har inte bestämt oss ännu. Mina efterforskningar visar också att man har standardultraljud mycket tidigare i flera län, just för att man kan upptäcka fler saker. Men så klart inte i Mora.
Åh vad jag önskar att det fanns privat mödravård i Mora, jag skulle gått dit på en gång. Någon gång ska jag berätta om mitt första möte med mödravården, som var under all jävla kritik.

2 kommentarer:

Nina sa...

Synd att du inte hinner föda på förlossningen i Mora utan blir tvungen attåka till Falun...Är det inte till sommaren de stänger? Katastrof!

Nina sa...

lr skulle du ha till hösten?
Du skulle vara höggravid under sommaren kom jag på nu. Ok, då blir det Mora ;)