söndag, april 26, 2009

Jobb, p-fest, dop, grill, buzz och mage

Istället för att jobba några timmar så hittar jag på massa annat på datorn, typ läser news, bloggar, spanar in kläder och så vidare. Så gör jag alltid. Bara lite till, sen ska jag få tummen ur. Jag vet, det är ju värt det. När jag sen får lägga undan alla papper och grejer och slappna av så kommer jag känna mig sjukt nöjd över att jag gjorde de där texterna. I know it.

Det har varit en bra helg, men alldeles för kort i vanlig ordning. P-festen i fredags var skoj, helst tävlingsmomentet där mitt lag ( så klart) var outstanding. Vi fick med gps och olika points samla ihop information och material. Eldprovet (haha) var att göra an brasa med hjälp av det vi samlat ihop. Riktigt kul att stövla runt i skogen med en sån där liten gps. Extrakilona kändes dock. Puh.
Efter lek blev det spa och relax. Min BM har rekommenderat mig att inte bada bubbelpool eller badtunna pga infektionsrisken och det håller jag så klart. Istället badade jag benen och kunde på så sätt vara med ändå. Så småningom blev det middag och rajraj. Och ja, det var intressant att vara nykter på p-fest. Vid elva undrade grabbarna om vi skulle åka hem så det gjorde vi.

I går stod dop på schemat. Det hela ägde rum i Andreasgården. Först var själva ceremonin som var ganska typiskt kyrklig. Sen väntade kaffe och smörgåstårta, världens godaste. Vi hade köpt ett par pyttesmå rosa dalaträskor med kurbits till lilla Ida. Hoppas att hon inom sinom tid kan använda dem.

Dopet föranledde att vi så klart började diskutera vårt barns dop. Ingen av oss är ju särskilt kyrkliga, för att uttrycka oss milt, och Stefan, hans föräldrar och mina föräldrar har till och med gått ur svenska kyrkan. Det blir således inget traditionellt dop. Istället tänkte vi oss en grillfest i trädgården med en rolig, avslappnad präst. Inga böner. Inga psalmer. Så får det bli.

I går var det tänkt att vi skulle ha planeringsmöte inför Milano. Matilda och Tobbe kom hit och vi förberedde grillning. Matilda och jag tog en härlig PW innan vi slängde grillspetten på grillen, Till serverades bakpotatishalvor medtvå sorters smör; grön- och rosépeppar samt vitlök och persilja. Jag hoppas att ingen köper de vidriga färdiga smaksatta smörsorterna som finns. Gör egen istället! Sjukt mycket godare.
Till efterrätt svängde jag ihop en gino av jordgubbar, färsk ananas, kiwi och vit choklad. Serverades med vaniljglass - mumma. Det var väl efter den det skulle planeras men istället blev det Buzz på mitt rosa playstation. Det där buzz, ett frågesportsprogram, är sjukt roligt. Tidigare har vi bara spelat nöjesvarianten, där jag och Tobias fullkomligt regerade. Nu var det ett med alla sorters frågor. Till min stora glädje (och till de andras också för den delen, eftersom jag är sjukt dålig förlorare) så vann jag överlägset en gång och var Tobias hack i häl den andra omgången. Varför är det så skönt att vinna?

Grillbilder



Jag klämmer en del på magen och vrider och vänder mig i spegeln. Svårt dock att få en uppfattning om magen verkligen börjar bli en bebismage och inte bara så där svullen och omformaterad som den är i början av graviditeten. Eftersom vi snart är halvtid kändes det också som det var på tiden för en riktig magbild. När jag ser denna ser jag att det faktiskt börjar bli en bebismage. Kul! Vi har också konstaterat, med hjälp av Matilda, att jag bär högt. Magen börjar i princip nedanför brösten. Vissa påstår att det är tecken på en flicka. Men så finns det ju massa sådana icke-vetenskapliga "tecken". Ni som läser som fött barn, vad har ni för erfarenheter på dessa tecken i förhållande till vad det blev för kön?



Nej nu var det dags då, jobbjobbjobb i ett par timmar till Stefan kommer hem från fotbollsträningen. I kväll blir det i sedvanlig ordning söndagsfilm.

6 kommentarer:

Sol Jenny sa...

Mysigt med en liten bebbemage :)
Ett tecken som stämt på mig är dessa konstiga "mat"-begär. Nu har ju jag varit liggande och inte kunnat äta något alls de första månaderna, men när aptiten till slut infunnit sig så har de stämt. Med kalle levde jag på magnum, chokladen var grymt god! I efterhand har jag läst att detta skulle tyda på kille. Med Ebba konsumerade jag flera hårda gröna äpplen om dagen (surt). Skulle vara kul med en tredje bara för att se om det stämmer... vilket nu inte kommer ske med en totalt antipappa (2 räcker!!)
Du kan väl skriva vilka tecken som tyder på flicka resp pojke på dig så får vi se :)
Sol Jenny

Mooona sa...

Jahapp...ser spontant ut som en tjej..alla sa att jag skulle få en kille..icke sa nicke..och jag hade nog en mage som påminner om din på bilden..
Mina tecken på matfronten(se jennys kommentar) stämmer nog totalt ... jag åt havregrynsgröt när jag väntade Michaela - dygnet runt..och det viktigaste var lingonsylten (surt!!) 2:a barnet..Max..kommer inte ihåg just nu..återkommer på den fronten..

Nu har jag också fått tillfället att gratulera dina föräldrar till den nya tilldragelsen som väntar..dessvärre var jag helt förvirrad i mina uttalanden då jag varit upp på scen framför massa människor och jag har (TROT ELLER EJ) total scenskräck..allt blokerar sig..tar flera timmar att återhämta mig.. men men..de förstod nog (mina kryptiska kommentarer) min glädje över att de kommer att bli mormor o morfar!!

som Jenny sa..återkom med dina reflektioner över kön...spännande!

tjing

Nina sa...

Hade också magen högt, började direkt nedanför brösten. Hade hormonranden hela vägen. Många sa att det skulle bli en tös men jag var helt säker på en Rocky.

Kollade även kinesiska almenackan som visade på pojke.

Hade inga cravings och inget illamående. Fick dock halsbränna av juice, kolsyrat och stark mat.

Matilda sa...

Ställde upp på bild med villkoret att den INTE skulle hamna på bloggen.. Men johoda! Tur att man bar sonnenglases så kli-allergi-ögnonen slapp skrämma omvärlden!

Magen din är superfin! Ser så mysigt ut.. Ska bli spännande med allt som kommre hända framöver :)

Tack för en trevlig helg. Han på andra sidan sängen hälsar också.

P.s. Nu är hantlarna införskaffade, oranga blev det. Du får dem i morgon. D.s.

Anonym sa...

Högt med en pojke, sedan lågt och osynligt med en flicka.
HH

Sofia sa...

Tack för alla erfarenheter :)
Förutom en hög mage ås har jag själv inga "cravings" på varken surt, salt eller sött. Möjligtvis det sistnämnda. Ska återkomma med mer information om ämnet :)