tisdag, april 21, 2009

Energigivare VS Energitjuvar

En av de viktigaste insikterna jag gjort som "vuxen" är vikten av att välja sitt umgänge. Tidigare reflekterade jag aldrig över detta utan umgicks med vissa "bara för att". Själva insikten ligger i att inse vilka som ger energi och vilka som bara tar energi, och selektivt välja därefter. Vem vill hänga med en som bara snor åt sig energi liksom?

När jag insåg detta gick det ganska lätt att välja och nu försöker jag att bara lägga min energi på folk som ger något tillbaka. Det låter kanske krasst och egoistiskt men det är det inte. Jag har nog med mitt eget liv och behöver ingen energitjuv som bara tar och tar men aldrig ger. Sen är det så klart så att ens vänner och bekanta ibland behöver mer av mig än de ger tillbaka och det är ju helt naturligt eftersom jag vet att jag får det tillbaka när jag behöver.

I dag behövde jag energi och det fick jag av Tin. Innan lunch funderade jag seriöst på att sjukskriva mig resten av dagen och åka hem och dra något gammalt över mig. Nu är dock situationen en annan och energidepåerna är påfyllda. Sweeet.

3 kommentarer:

Elin sa...

Helt rätt!

Anna Lundh sa...

Tja!!! bestämde mig för att stanna, finest hade inte alltför bra erbjudande. Men shit va kul det ska bli att se tidningen! Hoppas du och magen mår toppen ;)

kraaam på dig!

stin sa...

Hehehe lite skoj va det när jag börja läsa ditt inlägg om energi Så var den första personen jag tänkte på Tin hon gör mig alltid så glad:) Kramiz/ stin