torsdag, januari 07, 2010

Tre lyckade experiment.. hittills i alla fall

Första dagen med soppa. Funkar hur bra som helst. Jag skulle aldrig gnälla över något jag själv gett mig in på. Och så vet jag ju att det känns så där magiskt bra i kroppen när man kommit över en viss tröskel efter tre, fyra dagar. I alla fall är det så när man slopar kolhydrater helt. Återstår att se hur det funkar med Cambridge, som ju är ett litet experiment för mig. Någon som har erfarenheter av Cambridge förresten? Kommentera gärna.

Experiment två anlände i dag. Isis. Efter att jag irrat runt halva Mora efter den rätta sortens kattströ. Jag är ju av åsikten att katter ska få vara ute men well, ragdolls vill gärna vara inne. Helst när det är så här kallt. Så hon får vara inne till att börja med och gå ut sen när det blir lite mildare. Spänningen var olidlig när hon släpptes ut från buren. Och inte minst när hon träffade Ramses. Men, som jag redan visste, så är de samma skrot och korn de där två. Det vill säga lika snälla och konflikträdda. Ingen sa ett ljud. De tittade på varandra och har sedan dess turats om att följa efter varandra, nyfiket. Isis har även varit tokkelig och redan sovit i min säng. Mys! Experiment två för tillfället funkar också riktigt bra.

Experiment tre då. Det var min kära mor som gav mig idén. Stella sover ju som bekant väldigt bra, i natt för övrigt tolv timmar och en kvart. Men hon låter mycket när hon sover, kan snarka och bökar runt. Så fort hon bökar lite så vaknar jag, som någon slags mammareflex. Häromnatten vaknade jag när hon fes, haha. Och jag som annars inte ens vaknar till klockor och telefoner. Så jag sover rätt dåligt emellanåt. Då kom vi på att vi ju faktiskt kunde flytta in lillan till sitt rum, som ligger precis mitt emot vårt så istället för en meter mellan vår och hennes säng så är det kanske fyra meter. Jag kommer alltså vakna om hon vaknar men inte om hon ligger och bökar eller snarkar. Det här experimentet går riktigt bra so far. Behövde inte ens söva henne utan la bara ner henne i hennes säng och sa gonatt. Perfekt.

I kväll ska jag försöka sova tidigt. Är så vansinnigt dålig på att lägga mig i tid!

4 kommentarer:

MondayGirl sa...

Roligt att alla experiment funkar så bra hittils.
Jag funderar själv på att börja med Cambridge, eller rättare sagt så har jag några påsar soppor hemma som jag ska testa innan jag i så fall börjar helt.
Jag har (av olika anledningar) lite svårt att svälja saker med en viss smak eller konsistens så det är inte säkert att jag fixar dom, men vi får se.
Jag har ju ett bröllop som jag mer än gärna skulle vilja tappa några kilon till =)
Kram

Karin sa...

Härligt att det flyter (ursäkta uttrycket...)! Tror att det kan vara alla tiders att flytta över fröken i eget rum relativt tidigt. Vi hann aldrig göra det eftersom vår lägenhet försvann iom en brand när hjärtat var 4 1/2 månad, innan dess så ammade hon 2 ggr per natt och jag sov bra med henne i rummet. Innan vi kommmit till vår nya lägenhet hann vi bo i kappsäck i en månad och Alice sov i sängen med oss. Dum vana men svår att undvika i den situationen. Från att ha somnat själv i sin säng lätt som en plätt kunde hon endast somna med en av oss i rummet. Vi fick iaf över henne i egen säng och sedan tre månader tillbaka sover hon i eget rum. Men hon kommer in till oss på morgontimmarna då hon vaknar till för en vällingskvätt. Hoppas att era rutiner med läggning fortsätter gå smidigt!

ulrika sa...

Hej! Vill inte göra dig orolig men håll lite extra koll så inte katterna hoppar upp och lägger sig på Stella i hennes säng.Men du kanske bara har dörren lite på glänt.

Sofia sa...

Pernilla: Testa om du gillar några! :) För det funkar verkligen.

Karin: Tack för dina erfarenheter och usch vad tråkigt med branden. Det är svårt med rutiner och ack så viktigt. Hoppas det funkar bra för er också :)

Ulrika: Jag blir faktiskt lite irriterad över din kommentar... eftersom du utgår från att jag inte tänkt på det. Hade jag haft en katt som möjligtvis skulle lägga sig på henne så hade jag omplacerat den katten. För din vetskap så är de inte intresserade av Stella, snarare rädda. Så de går inte ens in i hennes rum utan sover hos mig eller i soffan.