tisdag, januari 26, 2010

Trappan

Har ju aldrig visat det färdiga resultatet av vår trapprenovering. Dumma mig som inte tog nån förebild, för det var verkligen katastrof. Lackad, hackig furu. Hua! Nu ser det lite annorlunda ut måste jag säga. Vi började med att måla allt vitt innan vi tog hit en mattläggare som la en hård heltäckningsmatta på stegen. Ledstången är original men inlämnad på omlackering till högblank svart. Vi är grymt nöjda!






Eftersom dte verkar finnas ett visst intresse för recept tänkte jag bjussa på det i den mån jag hinner och har lust. I dag gjorde jag denna mycket goda anrättning som både föll mig och Stefan i smaken.




4 paprikor skar jag toppen av och kärnade ur. Sen baddade jag dem med en god chiliolja och flingsalt och bakade dem i ugnen på typ 200 grader i typ en kvart så att de blev mjuka och vattnades ur. Så slog jag av vattnet. Så tog jag en hackad gul lök och 400 g köttfärs och fräste. I med en massa vitlök, en skvätt rödvin, en skvätt balsamvinäger, en klick tomatpuré, en skvätt kalvfond, lite sambal, lite spiskummin och såklart salt och peppar. Det fick koka ihop och så tillsatte jag lite torkad rosmarin. Så fyllde jag paprikorna med köttfärsröran och toppade med skivad getost (vanlig ost eller feta går också bra). In i ugnen till osten fått färg. Serverade med machesallad och ringlad balsamico. En höjdare!


Efter middagen myste jag och de andra tjejerna i soffan. Mysbyxans AB.



Så kom svärisarna på fika. Alltid lika trevligt. Stella fick fina kläder av sin snälla farmor.




Nu är jag så trött att jag snart trillar av pinn. Blir nog tack och gonatt inom en väldigt snar framtid.

6 kommentarer:

Anonym sa...

japp...jättefint..

Å så blev jag hungrig..klockan är bara runt 07.. får skaffa nya blogg rutiner! ;)

Mooona

MondayGirl sa...

Det lät verkligen gott. Ska prova det någon gång! =)

MondayGirl sa...

Det var jättefint i trappen också... glömde skriva det förut. Den där lampan är så cool!

Tin sa...

haha...vilken sjuk skillnad på trappan, sitter och skrattar för mig själv och minns hur sjukt ful den var. Perfekt blev det!

Hans Georg Lundahl sa...

Mer köttigt än min familles!

Hemma hade vi ris blandadt med köttet!

Smaklig måltid!

Anonym sa...

I've been browsing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

my blog; new cellulite treatment