onsdag, januari 06, 2010

I love rutiner

Som småbarnsmamma upptäcker man snabbt att rutiner är A och O. Rubbas dem kan det bli gnäll och kink så det vill man ju inte. Har haft ett i-landsproblem, kan man tycka eftersom stjärnan sover tio timmar per natt. Men hon har somnat så sent, typ vid tolv och vaknat vid tio på morgonen. Jag hade hellre sett att hon somnade vid nio, tio och sov till sju, åtta. Så de senaste dagarna har vi slitit hårt för att ändra rutinerna. Det har krävts lite gnäll, eftersom vi försökt hålla henne vaken utan små tupplurar om kvällarna. Successivt har vi skjutit tillbaka läggtiden. I går somnade hon halv elva och idag halv tio. Är så nöjd. Trodde hon skulle vakna vid åtta i morse eftersom hon somnade halv elva igår men icke. Sov till tio, 11, 5 timme. Nytt rekord! Inser när jag pratar med andra smårbarnsföräldrar att vi är lyckligt lottade!

Jag skulle ju egentligen börjat med cambridge idag men eftersom konsulenten inte anlände förrän efter lunch så får det bli i morgon istället. Hon sa att de första två dagarna är värst och att man kan få ett fruktansvärt humör. Eftersom jag har rätt hett temperament ändå så tyckte jag och framförallt Stefan att det var bättre att vänta till i morgon då han börjar jobba, haha. Så i morgon kööör vi.

Är rejält less på att inte kunna gå ut och gå med Stella på grund av kylan. Hon sover så gott i vagnen och både hon och jag mår bra av en eller två timmars friskluft per dag. Så nu längtar vi till mildare väder. Tänkte gå ut en vända själv i dag men efter att ha pratat med mamma som fått köldskador i ansiktet efter sin promenad så höll jag mig inne.

I morgon är det vardag igen då Stefan börjar jobba. Jag ska krydda dagen med ett besök på Berget i Orsa hos mamma och pappa som äntligen flyttat hem efter en månad i stugan i Venjan. Med därifrån följer Isis. Ska bli roligt med en till katt i hemmet. Stefan har varit minst sagt skeptiskt, men det var han till Ramses också, som han nu gillar väldigt mycket. Jag har använt mina 60 universitetspoäng i retorik till att övertala honom, hehe. Det är ju faktiskt så att djur får mig att må bra. När Stella blir lite större vill jag ha hund igen. Och senare ska, om hon vill så klart, jag återuppta mitt hästintresse tillsammans med henne. Ponnymorsa, det vore nåt det. Har redan börjat prata med svärfar om att bygga stall av något av uthusen. Underbara tanke!

1 kommentar:

MondayGirl sa...

Åh, gud vad mysigt med stall på gården.
Jag saknar ridningen och hästarna massor. Håller just nu på att kolla upp möjligheterna att få till ett par hästtimmar i veckan här nere i Sthlm. Vi får se hur det går och om det går =)