onsdag, oktober 08, 2008

Numera med dörr

Jag har blivit med dörr. Inte med den dörr jag tänkt mig men med dörr. En tjock-, fin-, dubbeldörr. Utsidan är engelsk röd, precis som fönstren. Insidan vit, of cource. Jag beställde dörren i maj typ. I går kom den. Ganska konstigt ändå att det ska ta så många månader att få en specialmålad dörr. När man köper en dörr i den här prisklassen förväntar man sig att det ska vara rätt. Därför blir man ju lite småsur (läs: vansinnig) i går när Stefan har hämtat dörren. Det är fönster på´n. Vi beställde utan fönster. Kollar för säkerhets skull på orderbekräftelsen. Jo, utan fönster. Eftersom den tidigare fula, risiga, äckliga dörren var en enkeldörr och en provisorisk lösning med isolering gjorts runtom var vi i stort behov av vår dubbeldörr nu när minusgraderna kommit. Jag beordrade dörruppsättning och tro det eller ej. Det blev världsklass. Alltså bättre med fönster. Det behöver dock inte dörrleverenatören känna till när jag ringer och kräver kompensation.

När kakel-Per väl kommer säger det smack. I går kom kakel-Per och ja - det sa smack. Det betyder att vi på blott en timme har fått kakel i köket. När passbitarna kommer på plats i morgon är köket klart. KÖKET ÄR KLART. Det trodde jag aldrig. Ett år av sågspån, väggrivning, golv- och takbrytning och massor av tårar (från mig, enbart). Blod har det också varit, senast i går när Stefan råkade (?) slå något i huvudet på bästa Folke. Stackarn fick ett jack i pannan och plåstrade om med två korslagda plåster. Jo, det såg tokigt ut.

Nu hoppas jag att det även ska säga smack när målar- och tapet-Per kommer. Två fondväggar och ett badrum ska tapetseras. Sen är hela undervåningen klar. Har redan börjat planera övervåningen. Det viktigaste projektet är mitt rosa dressingroom. Tycker jag. Men inte Stefan. Har redan kollat på rosa heltäckningsmatta rosa- och guldtapeter från Designers Guild och annat kitch. Längtar. Mest efter att hänga kläderna i färgordning.

Inga kommentarer: