fredag, november 21, 2008

Fikahemmet

Jodå, nog bakades det igår. Jag hade en vision; att jag skulle åka hem vid tre och sätta igång. Vid fyra, först, kom jag till Ica i stan för att handla ingredienser. Allt handlat utom kesella och jag får åka till Konsum, och Ica SIljan. Ingen jävla kesella. Det slutar med att jag får åka till ett torsdagshysteriskt Maxi för att få tag på kesella.

Hemma 17.30, äntligen! Gör mat och upptäcker att jag glömt typ det viktigaste - saffran. Som tur är kommer min söta granne Maria in och följer med till Ica - igen. Väl hemma igen börjar projekt storbak, med bakrutinerade Maria som hjälp. Lussebullarna var först ut och medan de jäste pepparkaksbak. Sen tillverkades kanske världens onyttigaste saffransbullar med bl.a. 250 gram smör och 600 g mandelmassa som fyllning. Riktiga fettobullar. Men sen är de också de godaste lussebullar known to man och inte alls så där torra och trista. Pepparkakorna fick så småningom kristyr i tre olika färger (överkurs). Vid det här laget såg köket ut som en smärre katastrof med mjöl, socker, smör, deg och färgglad kristyr all over. Vi drack glögg och kom på att vi ska ha ett pepparkakshusbattle mot våra sambos.

Vid halv elva gick Maria hem och då var jag inte direkt jättesugen på att göra lingon- och pepparkakscheesecake. Men vad gör man inte? Jo, svänger ihop en. Vid tolv var det färdigbakat och jag var en trött men lycklig bagerska.

I dag är således stora fikardagen, även om jag själv åt mig mätt på deg igår. Sune och Andreas har fått fina pepparkakshjärtan med sina namn i rosa kristyr. För att ytterligare manifestera fikats högtid julen så sprang jag och min Darling, som kommit hem från Örebro, och köpte en helautomatisk kaffemaskin. Hello espesso, latte och cappuchino. Nu ska jag bara se till att den matchar köket mitt. Det är ju väldigt viktigt.

Nu ska jag ha skrivverkstad här för att sen åka hem och köra Stefan och co på firmafest. Vid halv åtta kommer Emelie med tåget och då blir det verkligen inte en repris på förra fredagen. Nej, det blir Idol, god mat och alkoholfritt.






Inga kommentarer: