onsdag, november 14, 2007

Helgen

Egentligen började den roliga helg som var redan i torsdags då jag och bror svirade loss. Ännu roligare skulle det dock bli under fredagen. På eftermiddagen, efter en runda på stan med bland annat paljettopp-inköp, så började helkvällen med att jag, Therese och Tobbe började dricka vin. Therese hade gjort i ordning en smarrig salladsbuffé som vi åt till. Så småningom kom Jens och Robban, som även de var sugna på alkohol. Klockan 18.00 började reunion ute på guc. Klockan 17.50 inser vi, efter oavbrutet surr, att vi kanske borde ta och tänka på att ta oss ut till vår gamla skola. Alla börjar ringa taxi. Det går sådär med tanke på att det är snöstorm i Uppsala och vi måste ha en taxi för fem. Får löftet att det kommer en taxi inom en halvtimme - wtf. Vi avbokar den och fortsätter att leta medans vi dricker lite till. Helt plötsligt är klockan 19.00. Vi överväger då att inte åka ut alls, vi har ju så roligt ändå, men konstaterar att om Robban åkt ända från Oslo för att få komma till guc så kanske vi borde pallra oss ut dit. Vi ringer en taxi och säger att vi är fyra personer. När den kommer mutar Tobbe drivern med en hundring för att ta fem i bilen. En och en halv timme försenade så anländer vi. Och ingen är ett dugg förvånad.

På guc är det sig likt. "Vanliga" linjerna är hänvisade till matsalen och vi andra, dvs friskolan, fick vara i ljusgården. Gissa om det kom upp många minnen. Efter många kära återseenden med gamla lärare och personal på skolan så gick vi på rundtur och mindes allt vi gjort. Vi var dock väldigt besvikna över att det bara serverades alkoholfri cider, framförallt Tobbe som redan efter en halvtimme tyckte att vi skulle dra hem till Therese igen. Jens var den som var svårast att få med. Han ville vara ungefär en halvtimme i varje gammalt klassrum. Efter att ha sett lärarorkestern uppträda (?) med psykologi-Mia bakom micken och efter att studierektor Annette trodde att jag och Robban var ihop så ringde vi våran taxichaffis igen. I taxin hem till Therese upptod en konflikt mellan oss och taxidriver. Han menade att han skulle ha en hundring till svart. Då rymde vi.

Det var hemma hos Therese igen som festen började eskalera. Bland annat så roade vi oss med att dels söka på gamla klassisar på hitta.se och dels på facebook. Oj, vad vi skrattade. Roligast var när vi hittade Oskar och konstaterade att han hade exakt samma kläder som på gymnasiet. Singstar var också i fokus under kvällen. Jens och Tobbe bjöd på en lysande duett, eller kanske inte, och när jag och Robban körde "Life on mars" för femtielvfte gången så flyttade resten av festen ut i köket. Efter många timmars förfest drog vi till BJ, där Tobbe hade fixat listan. Alltid glatt på BJ och extra mycket denna kväll. Roligast under kvällen var helt klart Jens som både dansade loss med strippstången och snodde en spritflaska med droppkork som han, och säkert vi andra också, sög på. Efter en hysterisk rolig utgång (bildbevis kommer när jag hittat kortläsaren som fungerar) så åkte vi på efterfest. Fröken Westman var dock trött och somnade mitt i festen i soffan efter ett tag. När jag vaknade var det morgon, grabbarna var borta, och det var bara jag och Therese kvar. Nu är det bestämt att det snart blir reunion igen.

På lördagen var jag allt annat än pigg, men det var dags för nästa fest - Jonas 25-årskalas. Stefan hämtade upp mig hos Therese runt lunch och vi gick en runda på stan. Jag hittade fantastiska Lush och shoppade loss. Med många påsar i händerna åkte vi mot Stockholm. Festen hos Fribergs var, även den, väldigt lyckad och rolig. Singstar plockades fram framåt småtimmarna och jag sjöng för full hals.

Om jag var seg på lördagen så var det inget mot söndagen. Herrejesus. Jag var dock spänd av förväntan när vi åkte in i stan med kanske världens största släp. Vi snackar ett släp som man kan köra in en annan bil i. På regeringsgatan var det så dags att stifta bekantskap med vår nya favvis alla kategorier - Hästenssängen. Vilken lycka! Efter lite mer shopping i Kista och Barkarby så åkte vi hemöver och jag kunde knappt hålla mig. Ville bara komma hem, slänga ut den gamla sängen, bygga ihop den nya och sätta på nya lyxiga sängkläder på det nya täcket och de nya kuddarna. När allt var gjort så hoppade vi upp i jättesängen, den största jag sett, och kände oss som världens lyckligaste. Sedan i söndags kväll tillbringar vi ungefär all vaken och sovande tid i sängen. I love it.

Den här veckan är snart slut innan den ens började. Måndagen ägnades åt ett väldigt intressant föreläsningsdag i Falun. Gårdagen gick med en rasande hastighet och jag vet redan nu att även denna dag kommer att göra det. Klockan fyra drar jag och Anna till Leksand och Ejendals arena för att delta i festligheter. Tills dess måste jag skriva minst tre artiklar, göra klar min ledare och, framförallt, hitta lämplig outfit för kvällen. Hjälp.

Inga kommentarer: