fredag, mars 16, 2007

Särskrivning?

Förvisso är jag skadad eftersom jag jobbar med text dagligen. Men vad är det för fel på svenskaundervisningen? Spelar ingen roll var jag tittar - i mail, i tidningar, på tv, på reklam, i recept. Samma sak överallt. SÄRSKRIVNINGAR. Vad är grejen? Har ni inte fått lära er att skriva? Det heter inte jätte bra, utan jättebra. Det heter inte ishockey match, utan ishockeymatch. Jag kan lista hundratals exempel. Jag kan förstå att folk som inte jobbar med text inte har 100 procentig koll men de som verkligen gör det borde kanske vara säker på svenska innan den publicerar skiten. Eller var finns ansvarig utgivare? Där måste jag dock lägga in en brasklapp för det händer att även jag missar att det är särskrivning i vissa annonser, men det är ju material som vi fått in.

Jag blir tokig. Lär er svenska!

Inga kommentarer: