lördag, mars 31, 2007

Kan man ha en pappa i rosa tröja?

Jag har en ganska rolig pappa. Han har under åren levererat en del oförglömliga citat. Och gjort en hel del roliga grejer. Oftast är det en ren slump att det blir roligt, för att han inte riktigt har koll på saker och ting. Som den där gången när han kallade min dåvarande pojkvän för kattens namn. Katten var dessutom död och begraven i trädgården sedan tre år tillbaka. Vad säger man liksom? Eller som när han gav vår sjuåriga kastrerade hankatt ett p-piller som egentligen vår lilla osteriliserade kattfröken skulle ha. Hon fick istället ett pencillin-piller. För att inte glömma alla gånger han glömt hunden på jobbet/i bilen/någonannanstans.

Pappa har en ganska schysst klädstil. Gubbigt modern liksom. Han dyra kostymer och casual vardagskläder. Ibland så blir det dock lite fel. Som den där gången i Bryssel när han köpte en gubbhatt av fin italienskt märke och jag och Ludde höll på att skämmas ögonen ur oss. För att inte tala om när han för att trotsa sina barn åkte ut och cyklade i rosa skinnjacka som det står "hard rock Café LA" på ryggen på. Tjusigt pappa. Nu har han gjort det igen. Förra veckan var han och mamma i Dublin med ett annat par. I veckan hade vi bowlingträff med våra annonsörer och koncernchefen (som han själv kallar sig) pappa skulle med. När pappa tar av sig rocken ser jag att han har en chockrosa tröja på sig, som han stolt berättar att han inhandlat i Dublin. Eftersom han redan tagit av sig och visat alla var det inte läge för mig att tvinga honom att åka hem och byta. En 57-årig företagsledare ska inte ha chockrosa tröja. Kontrasten blev också skön när han vid middagen hamnade brevid två farbröder som driver en jakt-skogs- och fiskeaffär. De hade militärgröna kläder typ. Bredvid satt pappa i sin chockrosa tröja. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Idag ska pappa och jag jobba tillsammans. Det gläder mig att han har en vanlig grå tröja och jeans. Ingen hatt. Och, framförallt, ingen chockrosa tröja.

Inga kommentarer: