torsdag, februari 19, 2009

Jag pannkaksger mig

Det mesta av det som kallas "husmanskost" tycker jag är riktig skitmat. Jag menar makaroner och korv, vad är det för en mat? Med lite E- och sockerflld ketchup till. Eller typ fiskpinnar som rest runt hela jorden och mest består av panering. Jag förstår inte att folk år 2009 har det i sin veckomatsedel och ännu mindre hur man kan ge det till sina barn i så stor utsträckning. Stefan tycker ibland att det är lite tråkigt att aldrig få äta den här typen av mat så jag gick med på en deal; han lagar. I måndags fick jag köttbullar, mos, brunsås och lingon. När han skulle köpa pulversås la jag dock in mitt veto och vispade ihop en brunsås själv, tar ungefär lika lång tid som att vispa i pulver. Dealen var också att moset var hemmagjort och lingonen självplockade. Riktigt gott var det, den husmanskostiga anrättningen.
I eftermiddags deklarerade Stefan att han ville ha pannkakor, vilket inte är en rätt enligt mig. Möjligtvis en efterrätt. Nåja, jag gav med mig och fick nystekta pannkisar med blåbärssylt till middag. Nu får det vara slut med den här Svenne-bananmaten. I morgon blir det nåt med skaldjur.

I dag har jag gråtit till SATC. Det var avsnittet när Miranda gifter sig och Samantha får reda på att hon har bröstcancer. Bööööl. Nu ska jag läsa en indisk kokbok och förhoppningsvis somna i tid. Måste vara hundra och väl förberedd i morgon då jag har ett viktigt möte tidigt. Blir nog kavaj på till och med. Spännande.

Kontrasterna är morgondagens ord. För efter kavajen svirar jag om till täckbyxor och Ica-fleecejacka, Ica-mössa samt Ica-förkläde. Bladet finns representerade i Eldris-kontrollen för att dela ut blåbärssoppa till KortVasa-åkare. Det är riktigt festligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Svenska husmanskost är ju topp om man gör allt från grunden! Eget potatismos, egenpanerad hokifilé (okej då, siljanschark är god) med en fin vinsås och färsk kokt broccoli. :)

Anonym sa...

...och hemgjorda köttbullar med urgoda kryddor, mycket lök och kanske grekisk kryddat samt med feta inuti..!! Det är ju det som är riktig husmanskost! (och det är min irländske sambo som lagar detta åt mig;) )
Tack för några i övrigt goda recept, jag bjöd på fläskfilén med gröna såsen, bacon, rostade pinjenötter en succe!! Var hittar du inspirationen, i Allt om Mat?

Sofia sa...

Jag håller med dig hel och fullt; det är riktigt husmanskost. Inte "husmanskost" :)
Jag hittar inspiration lite varstans; i Allt om Mat (favvis) och andra mattidningar, matlagningsprogram (främst BBC Food), mycket inspiration får jag också av min mor av (som är riktigt duktig på mat), på nätet hittar jag en del, främst genom att på måfå till exempel söka på en råvara, eller något jag är sugen på. Efter en sån sökning brukar jag ha massor av inspiration.
Vad roligt att du lagat fläskfilén, både jag och sambon love it.
Har varit lite dålig på recept de senaste veckorna. Lovar att bättra mig :)
Tack för trevlig kommentar Linnea.