torsdag, februari 12, 2009

Alla jävla hjärtans dag

Av alla tramsiga högtider så finns det en kommersiell happening som tar alla löjlighetspris. Alla Hjärtans Dag. Vad är det för en dag liksom? Jag är allergisk. Det kanske var kul 1997, när det var nytt och man var fjortis. Det jag är mest allergisk mot är alla så kallade presenter som ska ges bort. Tacky nallar som det står "Jag älskar dig" på eller något annat där det står samma sak. För att inte tala om tre röda rosor. Finns det något mer opåhittigt och tramsigt. Blommor älskar jag, på Alla hjärtans dag och alla andra dagar på året med för den delen, men inte tre röda rosor. Det är så.. trist.

Kärleken borde man manifestera varje dag. Nu funkar det ju inte så i praktiken. Men manifesteras verkligen kärleken på Alla Hjärtans Dag? Inte. Jag tycker mest att folk har ångest över vad de ska köpa och inte verkar de särskilt sugna på att fira kärleken. Det blir liksom fel alltihopa, Då kan man ju likaväl strunta i det.

Att det är Alla Hjärtans Dag på lördag struntar jag i. I alla fall struntar i som i form av att köpa presenter etc. Kanske lagar jag en extra god brunch med scones? Och sen gör vi något kul tillsammans. Typ åker skoter. Sen sammanstrålar vi med T&M och lagar gourmetmiddag. Kollar på schlagern. Somnar lyckliga i varandras armar. Det är en Alla Hjärtans Dag a´la mig. Inte en tacky nalle eller tre röda rosor i sikte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är alla hjärtans dag VIKTIG... Men inte viktig på det viset att jag måste få presenter (min gubbe har gett mig blommor tre gånger på 11 år, två av dom gångerna är det hans mamma som köpt dom. Däremot är det en dag jag vill spendera med min älskling. I år blir det i en stuga i fjällen med barnen och micka och Mona med barn. TOPPEN, eller hur :)
Bort med nallar, fram för gemenskap!
Kram
Sol Jenny

Sofia sa...

Jo men precis, det är väl det som är viktigt i såna fall, att spendera dagen med den/de man vill spendera den med. Ha så trevligt i fjällen :)