måndag, februari 01, 2010

Vilken helg!

Måndag igen då. Svisch så var helgen förbi. Och vilken helg sen - den bästa på länge. I fredags mötte jag upp Emma och Oliver, som vi lärde känna under föräldrautbildningen, och tog en skön promenad längs Saxviken. Jag hann även med en runda på stan och - bäst av allt - ett besök hos fiksbilen. Jag bara älskar fiskbilen, eller ja, kanske framförallt det som finns att handla i fiskbilen; färska skaldjur och fisk. Jag shoppade på mig en del till kvällens middag. Hade bjudit in fina Bettan, min barndomsbästis, och grannen Hasse. Jag visste innan att det skulle bli sådär supertrevligt. Och det blev det verkligen. Så trevligt att den sista gästen var kvar till halv tre. Varför är det så typiskt oss? Dumt att avsluta vid tolv sådär, nejnej inte här. Men har man kul så har man.

Jag lagade en underbar saffransdoftande fisk- och skaldjursgryta som faktiskt är en av mina absoluta favvisar. Jag brukar göra lite olika varianter av den och i fredags innehöll den följande: Jag fräste en gul lök, ca 3/4 purjo, en bit fänkål och 4 vitlöksklyftor, samtliga finhackade, i en gryta. I med ett kuvert saffran och låt steka med så att smakerna frigörs. Under tiden: Ett nät färska blåmusslor, släng de som inte är stängda. Koka upp ca 2,5 dl vitt torrt vin i en stor kastrull. I med musslorna. Koka och skaka kastrullen ibland tills musslorna öppnat sig, det tar ett par minuter bara. Sila vinet/kokspadet och spar. Ställ musslorna kallt så länge. Skär olika typer av färsk fiskfilé i lagom stora bitar, jag använde lax och kolja (den sistnämnda är mycket fastare i köttet än t.ex. torsk och passar utmärkt i fisksoppa/gryta). Slå på 2 frp krossade tomater i grytan med den frästa löken. Häll på kokspadet från musslorna, 2 tärningar fiskbuljong, ca 2 dl vatten, ca 1 dl grädde, lite sambal, salt och peppar. Låt småputtra i ca fem, tio minuter. Strax innan servering: I med fiskbitarna, de behöver bara koka med ett par minuter. Fisk ska absolut inte tillagas för länge då den blir torr och trist då. Precis innan servering vänds musslorna och finhackad färsk dill och persilja ner. Toppa med handskalade räkor och aioli (majonnäs, köpt eller hemmagjord, blandad med pressad vitlök, citronsaft, flingsalt och peppar). Givetvis är det gott med bröd till.




Gästerna gillade maten, som tur var.




Stella var givetvis med på middagen och skrattade till hon somnade vid nio.




Två mycket fina tjejer.



Jag måste bara visa denna. Är ju tokig i fårskinn och andra skinn och det ska vara äkta vara, naturskinn. Inte nån jäkla Ludde från Ikea. Gissa om jag blev glad över denna underbara gråa fäll vi fick av Bettan och Daniel. Tack snälla rara!



I lördags gjorde vi stan. På kvällen var det festläge för mig. Bettan kom hit och vi drack ett glas vin innan Tin, som var vår chaufför då hon var sjuk, hämtade upp oss. Vi fick även med oss Henrik och min kollega Andreas på en fest hemma hos den förstnämnda. Som vanligt är det alltid roligast på förfesten och så även i lördags. Sen var vi på Parken där Style spelade. Jag hade riktigt skoj men Style såg jag inte skymten av eftersom jag då var inne i en djup diskussion. Träffade många trevliga människor och det vare riktigt kul att gå ut. Tog med Hasse hem på en nattsuddare. Vi väckte givetvis upp pappa Stefan som tvingades ner i morgonrock, haha. Jag ville ha nattmat men inget för onyttigt så det blev äggröra. Det var äggröra all over, haha.

I går fick jag mig en sovis och vaknade halv ett (!). Var så mysigt att komma ner till mina hjärtan. Vi eldade kamin, låg under filt, kramades och såg Desperate. Som straff fick jag senare lov att se VM-finalen i bandy så att jag fick tristessutslag. Jag hatar verkligen sport men tyvärr älskar min sambo det. Ge och ta, ni vet.

Inatt sov jag 11 timmar och det gjorde mig inget att det är snöstorm i dag. Är gärna inne och myser eftersom den där förkylningen inte riktigt släppt taget ännu. Kom på att jag hade en fotvårdsbehandling bokad i förmiddags, som min snälla sambo bokat åt mig. Jag har lite problem med fossingarna eftersom jag är extremt plattfot så det var så skönt att få dem ompysslade en timme. Stella var med sin farmor under tiden. Hon har verkligen världens bästa farmor!

Nu ska jag passa på att förkovra mig inom mitt favoritämne - mat. Nu ska jag läsa på lite om lax, den godaste av alla fiskar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en trevlig pratstund i baren Sofia, synd bara att den stängde så tidigt.... Jag brukar ha en förmåga att, när jag väl går ut, vara med och stänga baren, och så även i lördags.... Bra också att vi kom hem välbehållna i vinterkylan! Men igår måste jag erkänna, kände jag mig inte särskilt "stark".
Ha en bra vecka!
Hälsar Pia

Sofia sa...

Tack själv Pia. Vi verkar vara samma skrot och korn eftersom jag också ALLTID stänger ställen, hehe.
Sååå schysst att vi fick åka med i taxin. Nästa gång kör vi efterfest!
Var inte heller så stark i går men fick en skön sovmorgon och piggnade på mig.
Ha en bra vecka du med.
Kram!

Lotta sa...

Hej!! Vad bra att du hade skoj! :) Det hade jag verkligen med! =)
Vad duktig du är på att laga mat! :)
Själv är jag utbildad inom hotell och restaurang men har iiiingeen fantasi längre haha och har inte jobbat inom det heller särskilt mycket och då i serveringen! ;)

Ja vi måste ju ta den där promenaden...eller måste jag vill !! =) Men Alicia är så himla rosslig och snorig så jag vet inte om man ska ta ut henne? Vad tror du?
Vi skulle ju nästan ha bokat in å ses båda familjerna nåt tag med om ni har lust? Kanske ska ta en grillfest i sommar? ;)

Kram /Lotta

Lisa sa...

Hejsan tjejen!
Nja men 15 kg och alla säger att de knappt syns? Undra vart de har satt sig då? Bara massa fett, som man måste kämpa bort sen :(
Men men.. det får bli ett senare problem, jag njuter av att vara gravid och det är väl inte ändå mer än rätt :)
Bettan, ja de va längesen man såg henne.. ni verkar haft en mysig helg iaf :)
Sköt om er! kram.

Anonym sa...

Nämen!!! De tär ju Bettan!!! Gamla Bettan! Hej Sofia... Jag tjuvläser bloggen lite under lugnare jobbdagar!

Tjing tjong..
Från Linder i Värmland