onsdag, februari 03, 2010

Första svansdragningen

I dag började vi dagen med en riktigt skön vinterpromenad med vår fina vän och granne Hasse. Gudars så skönt det var. Stella älskar fortfarande att åka vagn och sover som en stock... så hon fick stå ute på altanen och sova en stund. Inte vet väl jag om det var den friska luften som gjorde det men resten av dagen har jag varit sänkt. Så slö! Bara legat i soffan och degat med Stellis och missarna. I dag hände det då för första gången, Stella fick ett rejält tag om Isis svans och drog för glatta livet, ungefär som hon gör med sina leksaker i babygymmet. Som jag visste, men ändå till min stora lättnad, så gjorde missan inget, bara skrek lite till Stella släppte. Känns skönt att vi har två så snälla katter nu när Stella kommit. För övrigt är tjejerna riktigt bundis och brukar ligga i babygymmet och soffan tillsammans. Gullisarna!





I dag körde jag lite "cross-cooking" i köket. Det började med att jag var sugen på indiska smaker, så jag stekte köttfärs med gul lök och vitlök och gick sen bananas med kryddburkarna; torkad ingefära, torkad koriander, curry, spiskummin, kanel och chili och lite honung för att sötman bryter av så bra mot det kryddstarka. Så slängde jag in halverade tomater och champinjoner som jag gröpt ur in i ugnen och kladdade på en röra av massor av vitlök, färsk hackad persilja, olivolja och citronskal samt såklart salt och peppar. Serverade anrättningen på ärtskott (som är en riktig favvis) och en klick lätt-creme fraiche på köttfärsen och lite strimlad salladslök. Både jag och Stefan tyckte att det var en riktig höjdare!



Vi har köpt en liten mjukisbok på Ikea och på något konstigt sätt så lyckas Stella vända blad på ett väldigt lustigt sätt. Hon brukar sitta i sin stol och "läsa bok" när vi äter och sen förflyttas till någons knä när vi sitter och tjattrar. Det älskar hon, vårt lilla hjärta.



Nu på kvällen fick Stefan besök av en gammal kollega. Själv myste jag på i vanlig ordning. Har nu skickat iväg Stefan till videobutiken och förhoppningsvis får han med sig en bra film. Känner för att krypa ner i sängen med massa tända ljus och se film med mitt stora hjärta. Har velat det några kvällar nu men utbudet på filmsajterna är så jäkla dåligt, så vi provar the old safe way - hyrdvd. Var hyr ni om ni hyr på nätet?

3 kommentarer:

johanna sa...

men oj, jag glömde nog svara på din kommentar tidigare. Jo vi har flyttat till Blge och det känns väl sådär, det känns helt okej att komma ifrån mora (igen) men just borlänge är ju ett riktigt ghetto som kanske inte var den bästa platsen att hamna på även om patrik har hela sin släkt där. Vi får se, man har ju aldrig ett "riktigt hem" eller kan köpa hus etc när denna hockey är så oviss. Vi får se vart kosan styr nu näst.. Ha det! / joh.

Anonym sa...

Kolla Isis - har hon småkissar i magen?

Karin sa...

http://www.bloggfamiljen.se/?blog=matplatsen
Tänkte lite på dig när jag läste hennes matblogg.
Kram Karin