fredag, februari 26, 2010

Fredagskväll

Befinner mig i paltkoma. Har ätit min goda fisksoppa med aioli och vitlöksbröd (homemade, of cource). Framförallt satte jag en gräddglassmet redan på eftermiddagen. Den fick stå, likt ett vin, och mogna till sig i matkällaren. När vi satte i oss fisksoppan så togs smeten upp och hälldes i glassmaskinen. Under tiden kokade jag en god fudge på grädde, brun farin, smör och mörk choklad. Tillsammans med jordnötter blev det hela en snickerglass, hemmagjord. Och så god att vi som åt var tysta i flera minuter. Och det händer aldrig. Vi drack ett litet glas dessertvin till. Och espresso så klart. I was in heaven.

Vi som njutit av det här är jag, Stefan och Hans. Den sistnämnda skulle bara titta förbi sedan han lämnat över nycklarna till sitt hem till vasaloppslöpare. En öl blev en middag, som blev en efterrätt som blir en helkväll. Just nu tittar grabbarna på OS men jag ska snart lura in dem i spelträsket. Buzz, får det bli.

I övrigt har det hunnits med en himla massa under dagen. Vi sov rätt länge och myste sen framför Desperate. När Stella sov förmiddagslur passade jag på att jobba lite, ett par timmar. På eftermiddagen lämnade jag hemmet till fördel för lite hederligt ideellt arbete. Varje år får vi som bor här i byn hjälpa till i Eldris-kontrollen och serva Vasaloppsåkare med blåbärssoppa och annat. Jag tycker att det är riktigt trevligt. Man träffar trevliga åkare och, framförallt, trevligt byfolk.

Efter blåbärssoppeutdelningen åkte jag själv för att handla. Tog Våmhusvägen via Orsa för att slippa den värsta hysteriska Sport- och Vasaloppstrafiken (och för att hämta ett lass kokböcker hos mamma i Orsa). På vägen hem tog jag Maxi och snubblade inte in med bilen full med påsar förrän sjusnåret. Det blev således sen middag här hemma. Precis som jag vill ha det. Lite kontinentalt, så där.

Nu ska jag sluta hänga vid burken och sparka igång speljävulen i mig.

Inga kommentarer: