tisdag, februari 09, 2010

Tantvarning?

Jag kan tydligt se vissa aningen tantiga beteenden hos mig själv, som jag lagt mig till med. Ett av dem är definitivt att jag ser det som en högtidsstund varje måndag då all reklam från mataffärerna kommer. Då sätter jag mig ner i lugn och ro när Stella sover middag och bläddrar länge i dessa blad i jakt på riktiga kap och planerar veckans handling. Haha. Det skulle vara för några år sedan när jag var toksingel i Uppsala och spontanhandlade varje dag på Ica Nära där jag bodde.

Sedan sist så har vi hunnit med att hälsa på nya bekantskaper som flyttat till grannbyn. I söndags blev vi bjudna på mycket trevlig fika hos Lotta, Patrik, Noah och Alicia. Det hoppas jag vi gör om snart!

I går vaknade vi till ett strålande väder. Åh så glad jag blev! Det var sådär vykortsvackert och jag tog en lång, svettig promenad på förmiddagen. Har märkt att fröken nyfiken inte sover så mycket i vagnen om vi är ute promenad för hon kan ju missa nåt. Istället ligger hon nerbäddad och skattar och låter. I går fick jag även en rolig förfrågan, om att vara med och hålla i trådarna för en välgörenhetsgala för Haiti som ska gå av stapeln nästa tisdag i Östnors bygdegård. Kom dit! Mer info kommer i lokalpressen.

Gårdagens middag bestod av en riktigt god smakkombination; lax och pepparot. De är som gjorda för varandra. Jag hade ett huvud romansallad hemma som jag skar i mindre bitar och stekte i lite smör. Romansallad är typ den enda salladen som passar att steka eller koka - prova, det blir jättegott. I stekpannan hade jag även blancherade hericot verts och strimlad salladslök och så klart salt och peppar. Så gjorde jag en dressing på lätt-creme fraiche, riven pepparrot (finns på tub), lite limesaft, salt och peppar. Serverade med kallrökt lax och en klick röd stenbitsrom. Mums!



I går kväll var det möte i bystugan angående att eventuellt dra igång en friskola och kooperativt dagis i byn. Nu är det ju aningen långt till Stella börjar skolan, men dagis är ju lite mer än ett år bara. Jag är för både friskola och kooperativt dagis. Det sistnämnda kan jag tänka mig att engagera mig i. Lägger gärna lite tid på det så att man som förälder kan vara med och påverka. Jag menar, tänk så mycket tid barn spenderar på dagis. Bara det att kunna vara med och välja dagisfröknar... guld ju.

I dag vaknade vi till inte lika strålande väder; snöstorm typ. Har myst med Stella framför ett avsnitt av Desperate. Snart ska hon sova middag och då ska jag passa på att jobba lite. Ska även hinna med ett besök i Orsa i dag. Mamma och pappa kommer hem sent, sent ikväll och då ska de slippa skotta tänkte vi.

Önskar er alla en bra tisdag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Förskola heter det och välj bara förskollärare! Har man valt att läsa på högskola så lägger man inte så stor vikt på gardiner och hur man viker handdukar utan fokuserar på barnen och deras möjligheter. Hälsn. en med erfarenhet.

Sofia sa...

Haha, oj. Menade SÅKLART förskollärare. Resten förstår jag inte, för du kan väl omöjligt ha tolkat inlägget som att jag tyckte att gardiner och handdukar var viktigt. Utan, SÅKLART, barnen.
Hälsn. en som inte är helt tappad.

Anonym sa...

Nej, jag menar inte att du är "tappad" utan att de som jobbar på förskolorna är förskollärare eller barnskötare. Och att det är skillnad på deras barnsyn och kunskaper om det pedagogiska arbetet på förskolorna!

Lena sa...

Svar till Anonym: Fast det är bara barnskötarna som läser om barn från 1 års ålder! Förskolan handlar ju om så vansinnigt mycket mer än 6-åringar!! Vad gäller skillnad på barnsyn så antar jag att du bara kan utgå från dig själv, att just DU har en annan syn på barnen än barnskötarna!!