tisdag, februari 09, 2010

Chicken Tikka Masala

I dag åkte jag i sinnet tillbaka till Indien. Jag älskar Indien! Landet är en kavalkad av färger, smaker, glada och vänliga människor, vackra saker och så jääääävla god mat. Åh vad jag njöt av maten där. Starkt, kryddigt, grillat, skaldjur. Mums! Resan var den sista vi gjorde hela familjen, 2006. Jag hade bara varit tillsammans med Stefan nån månad men vi hade bokat resan långt i förväg så vi var ifrån varandra i över tre veckor. Det var fruktansvärt men det var ändå värt det, känns det som. Dels för att det var en fantastisk resa på många sätt och dels för att jag och Stefan kom på att vi skulle leva tillsammans när jag var borta. Vi reste först till Goa där vi njöt av salta bad, god mat, strandhäng, shopping, marknader och en himla massa festande. Ludde och jag var väl ute i princip varje dag. Roligast var när vi något överförfriskade sprang runt med en diktafon och spelade in när indier sa svenska fraser som "Hepådig" och "Joråsåatte" med den karaktäristiska indiska brytningen. Det är en av de gånger i livet jag skrattat som mest. Efter tiden i Goa hyrde vi en bil med AC och chaufför som körde oss genom landet, de dryga 45 milen till Bombay/Mumbai. Vilken resa alltså. Det tog en dag och en halv natt och när vi närmade oss Bombay satt hela familjen som tysta små möss och tittade ut över kåkstäderna, fattigdomen, det annorlunda livet och så småningom världsstadens magiska atmosfär. Bombay liknar ingen annan stad! Det är lyx och fattigdom om vartannat. Och en massa mer.

Hur som helst, för att återgå till dagens resa till Indien så var det en kulinarisk sådan. Har länge tänkt tillaga Chicken Tikka Masala, som är en riktig favvis. Efter att ha studerat flera olika recept tolkade jag det så här:



Jag stekte lagom stora bitar kyckling så att de fick färg men inte blev klara och tillsatte sen ca 1/2-1 msk vardera av hacklad färsk ingefära och vitlök, en hackad röd paprika och fyra strimlade salladslökar. Kryddade gjorde jag med 2 tsk sambal (OBS, Starkt, man tar mindre om man är känslig) och ca 2 tsk garam masala (indisk kryddblandning som finns i kryddhyllan). Jag lät det hela fräsa ett tag så att kryddorna frigjordes ordentligt. Så slog jag på 3 dl grädde (matlagnings går bra, men var inte rädd för fett, det är kolhydraterna som är boven enligt mig). Så fick det puttra mellan 5 och 10 minuter innan jag strödde på ca 1/2-1 dl hackad färsk koriander. Stefan fick ris till (som på bilden), jasminris som jag kokade med kardemummakärnor, kanelstång och gurkmeja. Själv åt jag grytan med en sallad på färsk babyspenat och salladslök med lite sesamolja och en god vinäger på. Kan säga att det här var det godaste jag ätit på länge. Och jag har inte sett Stefan äta så mycket på år och dar. Try it!

I övrigt har det varit en bra dag. Jag har jobbat lite med välgörenhetsgalan och skrivit min första artikel på länge. Som tur är sitter det i ryggraden, hehe. Var taggad på prommis men vädret var ju inte det bästa så det blev mestadels häng inne. På eftermiddagen åkte jag till Orsa för att se till att det var skottat och fixat inför mamma och pappas hemkomst i natt. Katterna hade levt rövare hemma så jag körde även en vända med dammsugaren, mest för att jag själv skulle tycka att det var skönare att komma hem till ett rent hem. Stella fick prova Bergetluft och sov ute i vagnen medan jag pysslade i mitt föräldrarhem.

Har haft ett par timmar för mig själv nu på kvällen sedan Stella somnade och Stefan åkte på innebandymatch och det uppskattar jag verkligen. Då stänger jag av alla ljud och bara är. Passar också på att ringa lite kompisar och snacka skit samt stryker, det är få saker som är så rogivande som att stå och stryka, tycker jag. Snart blir det ett avsnitt av Desperate och sen hopp i säng så att jag orkar med en rolig morgondag. Om allt går enligt planerna ska jag hinna med en prommis med Lotta och Alicia, ett möte med en farbror som ska hjälpa oss placera Stellas sparande samt fika och promenad med Agneta och Linus och Emma och Oliver. Det kallar jag onsdag i världsklass!

1 kommentar:

Linda sa...

Åh va gott med Tikka, måste provas=)