måndag, februari 15, 2010

Top of the line

Nu ska jag berätta om den absolut bästa matupplevelsen jag haft på år och dar. Den upplevde jag i går. Har länge längtat efter lammytterfilé. Har ni inte testat det så måste ni göra det. Lammytterfilé är till och med godare, och mörare (om den är bra) än oxfilé. De som får hemska associationer till lamm (som min sambo innan jag lagat lamm till honom) har inte provat en fin bit lammytterfilé. I alla fall så baddade jag mina två utsökta lammfiléer med en blandning av mortlad svart,- rosé- och grönpeppar, två vitlöksklyftor, citronskal, rosmarin, timjan och flingsalt. Så fick filéerna färg i stekpannan innan de placerades i en ugnsfast form och fick bli färdiga i ugnen på 80 grader till innertemperaturen blev 57 grader. Därefter fick de vila ifolie i typ tio minuter så att de blev sådär extra möra. Till det här exprimenterade jag fram en potatis- och getostbakelse. Jag kokade mandelpotatis i lättsaltat vatten och gjorde sedan ett mos av det, lite gräddmjölk, smör, två äggulor, salt, peppar och lite riven västerbottenost. Smörade stora muffinsformar och satte i en muffinsplåt. Fördelade formarna till hälften och tryckte sen ner en rejäl bit god chévreost innan jag klickade på resten av moset så att formarna blev fulla. In i ugnen på 200 grader till bakelserna fått färg. Ett par urgröpta champinjoner med en fyllning av smör, timjan, citronsaft och ströbröd fick också gå med i ugnen. Till det här serverade jag min heta rödvinssås med en lite touche av choklad. Det var på riktigt det typ godaste jag någonsin ätit. Do it!



Efter maten i går provkörde vi äntligen glassmaskinen. Jag gjorde en glass utan socker på jordgubbar och grädde. Så. Himla. Gott! Jag älskar verkligen mina köksprylar och det är så roligt att hålla på och lattja med dem. I går var det ju alla hjärtans dag som enligt mig är en väldigt tramsig dag. För att inte tala om hur många fula kort, nallar och hjärtan och tjafs som finns att köpa. Nej, inget för mig. Jag förbjöd Stefan att köpa något men trots det så berättade han att han köpt en överraskning som tyvärr inte kunde levereras förrän till veckan. Nu var det som tur var inget trams utan en riktig drömpresent. Jamie Oliver har tagit fram en avancerad grillpanna/innegrill åt Tefal. Och guess what, den är min!



I övrigt har det varit en helg med massa friskluft. Vädret är ju verkligen världsklass! I lördags ville Stefan åka långfärdsskridskor med sin syster och pappa så jag fick med mig min fina granne Hans ut på en långpromenad. Jag gillar verkligen att gå med Hans, dels för att det är så trevligt och dels för att han håller samma tempo som mig. Det vill säga snabbt tempo. Lördagskvällen började med middag i Selja hos svärisarna, dit även mina föräldrar var bjudna. Vi hade ett litet Thailandsmöte. Efter det fortsatte vi lördagskvällen med nåt som blivit tradition (eftersom det skett två helger i rad). Melodifestivalhäng och vin här hos oss med Hans. Denna lördag fick vi även besök av Jimmy, och vi två tog oss även en sparktur genom byn. Spark är sjukt underskattat. Så kul! Efter Melodifestivalen där jag så klart röstade en massa på Orsingarna så spelade vi kort och åt tapas till sena timmen. Trevlig kväll!

I går var en lugn, skön dag. Jag lurade med mig Stefan ut men han orkade inte med mitt tempo utan gick med sina föräldrar och syster istället. Det finns två motionsformer som jag är snabbare än Stefan på; simning och promenader. Han får småspringa bredvid mig och gnäller värre än värst. När jag går vill jag gå fort så att man får puls och svettas. Det här med att söndagsgå är inget för mig.

Har precis kört ut Stellisen på verandan i vagnen där hon älskar att sova. Nu ska jag hinna med en massa innan hon vaknar igen. Den här veckan händer det mycket kul, inte minst välgörenhetsgalan i morgon!

5 kommentarer:

ulle sa...

Håller som du vet med om alla- hjärtansdags-trams...härligare med spontan kärlek och blommor men det va en riktigt schysst present du fick :)

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lotta sa...

Ja men visst är det sjukt? Men som sagt nu kan det bara bli bättre! :)
Ja nu får magsjukan ge sig snart!!!
Vilken Nice present du fick...de är ju super bra... iaf den vi hade förr men den va med om en liten olycka så vi ska lätt köpa en ny!

Och du...maten lät ju hur god som helst!!

Vi ses när jag är frisk...förhoppningsvis snaaart!! Kram Kram

Karin sa...

Ha ha, underbart!!! Såg att du skulle laga till de där bakelserna på FB igår och tänkte att jag skulle fråga dig om receptet. Men nu behöver jag inte det! Stort tack Sofia för alla din goda och roliga recept - du är mer inspirerande än många kokböcker ska du veta :)

Anonym sa...

jahapp..nu blev man hungrig igen..å klockan är bara 07.15 på morgonkvisten =)

Mooona