onsdag, februari 24, 2010

Falutripp

I morse när jag vaknade och termometern visade på hela 28 minusgrader fick jag ett akut sug efter att göra något riktigt roligt. Att shoppa kändes, som alltid, lockande. Falun är roligare än Borlänge så jag bestämde genast att åka dit. Ringde in till mina goda granne Hasse som pluggar hemifrån och han ville som tur var haka på. Vid lunchtid packade vi in Stella med tillbehör (det blir en del) i bilen och körde söderöver. I Falun lyckades vi med bedriften att köpa precis de saker som vi bestämt oss för att köpa. Det är inte ofta det blir så för antingen finns inte sakerna man ska ha eller så glömmer man bort dem. Men inte i dag. Jag lyckade så klart få med mig lite fler prylar än de som stod på måste ha-listan. Bland annat två klänningar, ett par skor och en cardigan. Plus en nya Peak-mössa jag spanat på. Är så nöjd! Inte minst eftersom jag spanat på en av klänningarna i såväl butik som på nätet samt skickat ut kompisar boendes i andra städer efter den men det har inte funnits min storlek. I Falun fanns den i storlek 34 som jag behövde. Det är jag glad för... för när jag får ett klädesplagg (eller nåt annat för den delen) på hjärnan så ger jag mig inte förrän jag fått den eller det. En bra egenskap, tycker jag.
Efter shopping och fika åkte vi till Insjön där Stefan väntade eftersom han jobbat där under dagen. Jag hoppas att hans Clas Ohlson-begär är stillat för ett tag eftersom han fick gå där i ett par timmar innan vi andra tre dök upp. Även Insjön-besöket var lyckat då jag fick med mig en mandolin och några snygga små ugnsformar hem. Grabbarna trodde att jag skulle spela på mandolinen... men det är ju en fiffig kökspryl man skivar grönsaker på snyggt. Kan inte få nog av fiffiga, snygga, praktiska och användbara köksprylar.

Vi landade i Långlet igen vid sjutiden vrålhungriga. Eftersom Stefan var sugen på att testa den nya Jamie Oliver-grillens färdigheter i att göra hemmagjorda varma mackor så tog jag tillfället i akt att göra en av mina absoluta favoritsallader. Det är på riktigt bland det godaste jag vet. Och så enkelt dessutom. Ruccola, rödlök, getost och honungskanderade valnötter samt lite balsamico på det. Åh så gott det är. Perfekt som en enkel måltid eller för den delen även som en liten förrätt i en lite mindre portion.



Om jag fick välja tre favoritingredienser så är chévre/getost definitivt en av dem. Älskar´t! Det är som världen stannar upp när den krämiga getosten smälter i munnen. Rostade nötter är en annan favorit. Alla nötter och mandlar blir så mycket godare om man torrostar dem i stekpanna innan de äts. Det går snabbt och är busenkelt, bara att se till att de inte bränns för då blir det lätt beska. I dag ringlade jag typ två teskedar honung över valnötterna när de var nästan färdiga och blandade runt medan stekpannan fortfarande var varm. Sen fick de svalna på bakplåtspapper innan jag strödde dem över salladen. Den här rätten går på fem minuter, rostning av nötter inkluderat.

När Stella somnade för en timme sen var det första gången jag andades ut och satte mig ner i lugn och ro på hela dan. Då kom tröttheten ikapp. Så jag ska knoppa nu, eventuellt framför en bra film. Dessvärre verkar det som Stefan ockuperat tv:n i sovrummet. Dags att göra något åt det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket/vilka märken köper du när du köper getost? Har svårt för den "ulliga" smaken.
Nyfiken som får så otroligt mycket inspiration av dej!