tisdag, februari 23, 2010

Lite om mat

Fick en kommentar på ett tidigare inlägg om tips på vardagsmat som är billig. Nu är det ju så att den mat jag lagar på vardagar är vardagsmat för mig/oss. Just nu har jag tid att lägga tid på mat, men ärligt talat så tar mina rätter inte alls lång tid att göra. Ungefär som att koka makaroner och steka korv, faktiskt. Så kallad Svensson-mat är inget för mig om man talar om mat som färdigköpt korv, köttbullar och pasta i massa former. Dels så är jag inget stort fan av halvfabrikat och dels så tycker jag att sån mat är ganska tråkig, plus att den ofta är ganska onyttig då den innehåller både rätt mycket kolhydrater, onyttiga fetter och inte minst E-nummer.

Däremot så vet jag att vi lägger rätt mycket pengar på mat, men kanske inte så mycket som vissa verkar tro. Jag handlar mycket efter vad det är bra priser på. Är kycklingfiléerna eller laxfiléerna eller räkorna eller köttet billigt så shoppar jag på mig. Likadant när det gäller grönsaker. Det är mitt absolut bästa råd att göra så. Vi äter extremt mycket grönsaker och tyvärr är de ganska dyrt. Ett bra budgettips är frysta grönsaker som både är billiga och håller länge. Jag har alltid spenat, hericot verts, gröna bönor, frysta örter och sådant i frysen. Perfekt att ta fram.
Bra proteiner är lika viktigt som grönsaker. Förutom tipset om att handla när det är bra priser så är mitt absolut bästa tips köttfärs och ägg som proteinkällor. I synnerhet köttfärs som går att variera i det oändliga; grytor, soppor, olika typer av burgare/biffar och att fylla olika typer av grönsaker med.

Ett annat tips är att lära sig laga mat på känn och strunta i recept, helt enkelt att få känsla för det och på så sätt kunna svänga ihop något av det som finns hemma. För det är ju dessa handlingar hela tiden som kostar. Jag storhandlar med cirka en till två veckors mellanrum och behöver däremellan oftast bara komplettera med typ mjölk och sånt som går åt mycket. Det gäller att skaffa sig grundläggande kunskap om vad som passar ihop och sen prova sig fram. Man får ta några misslyckanden men i längden är det dessutom roligare att inte laga mat efter recept. Våga gå loss på det som finns i kyl, frys och skafferi. Gör det till lite av en utmaning, det gör jag ofta.

För att göra vardagsmaten lite roligare så är det bra att ha goda och många olika sorters kryddor hemma, minst en bra olivolja men gärna olika smaksatta, ett par olika typer av vinäger typ balsam, vitvin och äppelcider, flingsalt och peppar från kvarn, en bra parmesanost och gärna andra ostar som hottar upp vilken maträtt som helst. I min kyl finns också alltid många olika sorters lök; vitlök, gul lök, schalottenlök, rödlök och salladslök. För att inte glömma sambal olek som är mycket snabbare och lättare än chili. Det är också bra att ha olika typer av buljongtärningar eller fonder hemma som smaksättare. Se till att de inte innehåller alltför mycket skit som till exempel glutamat. På hälsokosten finns nyttiga och bra varianter.

Jag önskar att jag kunde skriva att jag alltid väljer ekologiskt, lokalproducerat och kött från svenska djur och kycklingar. Men det gör jag inte, mest för att det då hade blivit för dyrt att äta som vi gör. Däremot köper jag inte vad som helst och väljer ekologiskt och närproducerat rätt så ofta i alla fall. Mycket för smakens skull men också så klart för att jag vet att det är det bästa i längden för såväl miljön som för oss.

Tänkte slutligen bjussa på de senaste två dagarnas hopkok. Jag lagar inte torsk så ofta men kom över riktigt billiga filéer som jag penslade med vitlöksolja och grillade på favvisgrillen. Inte för länge, för då blir fisk så hopplöst torr. Gjorde en slags spenatgratäng genom att steka hackad gul lök, två finhackade vitlöksklyftor och tillsatte sedan ordentligt med halvtinad fryst hackad spenat. Det fick steka tills vattnet avdunstat och då hade jag i ca 100 g färskost och ca 2 dl riven ost av västerbottenost och parmesan i pannan. Saltade, pepprade och smaksatte med sambal innan jag fördelade röran i ugnsformar (går säkerligen bra med en stor också). Rev lite parmesan över och gratinerade i ugnen på 175 grader i cirka 10 min. Med i ugnen fick också två skivor parmaskinka vara så att det blev parmachips av dem. För torsk och annat vit fisk gör sig väldigt bra med sältan i parmaskinka eller bacon. Vid servering strösslade jag parman över den grillade torsken och serverade med en tomatsallad (eftersom tomat och spenat går så vansinnigt bra ihop). Räknade ut att den här rätter kostar ca 15 kronor per person och det är ju inte så mycket.



Till tomatsalladen gjorde jag en god dressing av dijonsenap, balsamvinäger och olivolja samt flingsalt och svartpeppar. En god dressing är A och O. Brukar tänka på det att folk som associerar grönsaker med insbergssallad, tomat och gurka utan dressing inte vet hur gott grönsaker kan smaka. Våga prova ny sorter och framförallt - gör en dressing!

I dag var jag vansinnigt sugen på att steka kött länge i ugnen så jag shoppade på mig ett kilo fläskkarré utan ben i bit. Oftast när jag gör stek så blir det på rostbiff eller entrecote men stek på griskött är minst lika gott eftersom det är bättre på att ta upp smak. Jag brynde köttet runtom i stekpanna och la det i en form. Så stack jag kniven (!) i köttet på lite olika ställen och petade in vitlöksklyftor. Och så saltade jag rejält och klappade in i köttet tillsammans med torkad rosmarin och timjan. Slutligen kladdade jag in steken i chili- och vitlöksolja. Skjuts in i ugnen på blott 80 grader till en innertemperatur av 70 grader.

Fick speeda på tillagningen lite på slutet och höja graderna till 120. Efter fyra timmar var Stefan nämligen väldigt hungrig. Nåja, köttet blir otroligt mört av att vara inne så länge på så låg temperatur. Try it!
Efter önskad innertemperatur fick köttet vila i folie i en kvart. Gjorde en sallad på gröna salladsblad, skivad rödlök, skivad grillad paprika på burk (väldigt gott), hastigt stekta färska champinjoner och fetaost. Så skar jag köttet i tunna skivor och strimlade det och la på salladen. Av skyn från köttet gjorde jag en dressing genom att blanda några matskedar av den tillsammans med lätt-creme fraiche, svartpeppar och lite honung. Alltså det var så gott, allra helst köttet som smälte i munnen och hade en ljuvlig smak av vitlök, rosmarin och timjan. Inte heller denna rätt var dyr då köttet kostade 40 kronor och vi åt bara upp en tredjedel i dag.



Det fina fatet som salladen är upplagt på har min duktiga mamma gjort. Hon har gått åtskilliga år på keramik och har givit mig ett par fina fat jag gladeligen använder. Tänk btw på att man äter väldigt mycket med ögat. Snygg uppläggning är ett måste även till vardags. Sallad gör sig mycket, mycket bättre på fat än i skål.

Så, nu har jag fått skriva av mig lite. Det är ju så kul!

8 kommentarer:

MondayGirl sa...

Du verkar vara en riktig hejjare på att laga mat!
Måste även tillägga att jag gillar det fiiiina fatet, vad roligt att det är din egen mamma som gjort det =)

Anonym sa...

jag gillar verkligen din matfilosofi! Alltid inspirerande med dina "recept" :-) Fint fat din mor gjort btw.

Anonym sa...

Man sitter ju och dreglar när man läser din blogg!! Den är vekligen inspirerande och man vill sätta igång direkt i köket :)

Emma sa...

Tack för tipsen som säkerligen är mer användningsbara än något recept på falukorv eller pannkaka... Som någon annan nämnt - du verkar ha en vettig matfilosofi! Fick verkligen inspiration och kommer hädanefter tänka, handla och laga mat i lite andra banor :)Vardagsmat är, som du säger, så mycket mer än halvfabrikat och en prislapp. Och den härliga rätten du gjorde får ju verkligen anses som billig!

ulle sa...

Toppentips!!! Kom hem till mig och laga maten....fast då skulle väl Marcus vägra äta min mat efter det :) Visst är det dyrare med bra mat men är det nåt man verkligen borde kosta på så är det ju faktiskt på maten. Det är ju den vi stoppar i våran kropp!

Hannah sa...

Bra olivolja. Tips tack!

Sofia sa...

Tack för underbart peppande kommentarer! :) Jag blir glad. Och så roligt att man kan inspirera andra! Kram till er alla.

Anonym sa...

http://lumerkoz.edu Good Job, [url="http://barborazychova.com/members/Buy-Nolvadex.aspx"]nolvadex[/url] demobilize byunited [url="http://www.comicspace.com/clomid/"]clomid side effects[/url] unswerving technovation [url="http://www.comicspace.com/buy_avapro/"]avapro side effects[/url] marcus [url="http://www.comicspace.com/aciphex/"]aciphex side effects[/url] puppy junaeb [url="http://www.comicspace.com/amoxil/"]amoxil[/url] kovarik kasunicsome