fredag, juni 05, 2009

Mitt i naturen - och studenten

Det är härligt att bo mitt i naturen. I går hoppade en liten hare runt på vår gård. Jo, det är zoomat hur mycket som helst och typ kassaste bilden.



I centrala Mora är det dock inte mitt i naturen utan snarare mitt i studenten. Eller mitt i studentjävlatrafiken. Det har tagit mig och Anderas en timme att ta oss från Noret till kontoret (rim, check). Jag hade egentligen planer på att runda av veckan och åka hem och krama kudden. Är då fruktansvärt trött i dag att det saknar motstycke och tänkte mig en powernap. Studentjävlatrafiken fick mig dock på andra tankar eftersom det verkar snudd på omöjligt att backa ut bilen från parkeringen i denna trafik. Får vänta till alla gormande flak ungdomar åkt hem och fortsatt festen någon annan stans.

Osökt kommer jag att tänka på min egen student för sju år sedan. Jag vet att det var 7 juni, mest för att det var nationaldagen dagen innan. Då var nationaldagen vanlig dag och inte röd. Hur som helst så var jag och fröken Sundsvall dagen innan nationaldagen ute och firade vår kommande student. Och det rejält. Eftersläckaren höll tydligen på till lunchtid dagen efter, alltså på nationaldagen. När vi lämnade efterfesten, eller snarare våra efterfestkavaljerer (båda var galet mycket singlar då) hamnade vi mitt i nationaldagståget av pensionärer i Uppsala. Perfekt. Två trashiga bakisstudentskor fortfarande iförda festblåsa och partymakeup. Kommer ihåg att vi fick smått panik över allt som skulle fixas inför den stora studentdagen. Lyckades dock se hyfsat fräscha ut på själva studenten som firades med båtfärd. Slå det ni, Morastudenter, att åka in i Uppsala med båt och alla stod och tog emot längs kajen. Maffigt.

I dag har vi varit i Borlänge på möten jag, Andreas och Svempa. Sune är, just det, hemma och firar sin son som tar studenten. I Borlänge hade vi ett mycket kreativt möte innan jag släpptes in på Kupolen av mina kära kollegor. På 45 minuter lyckades jag få med mig fyra påsar därifrån, ganska bra jobbat va?

När trafiken lättat ska jag åka hem till helg. Skönaste. I kväll äter vi bakad potatis med två röror; en av handskalade räkor av typen skagen och en med rökt kött och pepparrot. Ska också få med mig någon thriller hem från filmbutiken och sen bara krypa långt ner under filten och se den.

Inga kommentarer: