måndag, juni 15, 2009

Före/efter

Har ju glömt att visa min och mammas "extreme utemöbler makeover" för ett par veckor sedan. Det var en helt odramatisk historia som var över på en dag, tack vare vädret. Strålande sol och lätt vind gör nämligen att färg torkar sjukt snabbt.

Den här ilblåa kyrkbänken tiggde mamma åt sig när grannen på blåmesvägen skulle skänka bort den.



Före. Bordet blev över vid en auktion i Venjan. Ingen ville ha det så mamma fick det.



Jag har införskaffad en sån där liten slipmaskin som fick jobba hårt med färgen på bänken. Efteråt såg vi ut som smurfar, mamma och jag, och var blåa precis överallt. Efter en grundlig tvätt av både oss och bänk fick den gamla kyrkbänken samma kulör som huset, det vill säga äggskalsvit.



Jag gillar detaljerna på bordet. Vi målade benen mattsvarta, klädde skivan med ett snyggt äggskalsvitt tyg och plastade in det hela så att det håller för väder och vind.



Jag är allergisk mot en affär; Jysk, och jag förstår inte hur man kan handla heminredning där som vissa gör. MEN det finns så klart undantag. Som dessa stolar. Förmodligen var de för snygga för Jysk eftersom de reades ut redan i juni. 150 spänn styck. Jag köpte sex plus ett litet bord som säkert får plats nånstans sen. Själv är jag grymt nöjd och tycker att de nya utemöblerna är dösnygga. Extra bonus att vi för runt 1500 spänn fick en helt ny utemöblergrupp med plats för många i sommar. Kom och grilla vettja!



Mamma leker en del i keramik (och andra material också för den delen). I bland får hon verkligen till det, som detta fat med dalahästar. En har ramlat omkull, av misstag men det gör bara det roligare.



Jysk hade även dessa gummikrukor (designkopia) som blev fina pelargonkrukor. Originalet, dyrgripen, har vi inne som vedkorg.

2 kommentarer:

Tin sa...

Ursnyggt! Nu väntar jag bara på inbjudan till grillkvällen :) Kram

Marie sa...

Hur snyggt som helst !!! Me like :)