onsdag, september 23, 2009

Vilse i skötväskdjungeln

Ju mer jag tittar på barnkläder och barnsaker desto mer irriterad blir jag hur fula vissa saker är. Det finns, så klart, helt fantastiskt gulliga och fina saker och kläder. Som är lagom. Lagom med mönster. Kläder eller saker som är snygga, stilrena och klassiska. Tyvärr är dock väldigt mycket skit också. Fult. Tacky. Värst är inflationen i mönster och figurer. Jag har ju skrivit ett antal gånger att jag hatar Hello Kitty, och det gör jag verkligen. Mest eftersom det blir för mycket av det goda. En Hello Kitty-grej som används någon gång ibland är okej. Men inte Hello Kitty på allt. Likadant Disneyfigurerna. Det är med sorg jag ser hur de exponeras sönder i fula kopior. Och i massor. Någon figur här och där är fint. Men inte i missbruk.

Sen finns det vissa babysaker som jag är allergisk mot. Som en sån där namnskylt som hänger på vagnen. Gillar inte! Eller alla crazymönstrade skötväskor. Jag är ruskigt vilse i skötväskdjungeln. Och jag behöver köpa en omgående. Jag vill ha en klassisk, i enkelt snitt som inte känns så skötväskig. Tips på var man kan hitta snygga mottages tacksamt! Hittar jag ingen snyggare så blir det en Bugaboo. Den känns okej.

En som har samma syn på bebissaker som jag är Tin. Det är skönt att kunna ventilera, haha. Söta snälla Tin och Svea ska låna ut några saker till oss, bland annat en svart Maxi Cosy bilstol och i kväll kommer de eventuellt hit och lämnar det samt har Idolkväll med oss. Snällaste tjejerna.

11 kommentarer:

Johanna.S sa...

Kan bara säga att jag håller med dig om allt i detta inlägg!! Jag blir galen på alla dessa figurer som ska vara på allt som hör barn till. Det blir så plåttrigt, ungarna ser ju ut som julgranar till slut, haha, typ då.

Johanna.S sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna.S sa...

stava så himla fel i förra kommentaren så jag skriver en ny, haha.
Jo, det är väl bara att googla på "skötväska" så får du upp massa nätbutiker som säljer. tex www.mammashop.se
kram på dig!

Sol Jenny sa...

Det är mycket att tänka på som blivande förälder... på gott och ont :)

Man vill ha ALLT klart, men samtidigt är det faktiskt inte hela världen om det "fattas" någon pinal. Mitt bästa tips är att tänka praktiskt. En skötväska kan ju vara hur snygg som helst... men vad hjälper det om det saknas bra fack för blöjor, våtservetter, extrakläder mm som man vill få med sig...

Du får hälsa Tin och Svea så mycket från mig. Tänker mycket på dom. Hoppas ni får en mysig kväll.

kram
Sol Jenny

Karin sa...

Jag vet - det där med skötväskor är en jungel. Eller förresten, de flesta prylar man behöver är mer eller mindre en jungel eftersom alla vill tjäna pengar på oss föräldrar och det finns en uppsjö av saker som man behöver och inte alls behöver... När jag spanade skötväska sprang jag på den här:
http://shop.funnybyhelenh.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx
(hoppas att länken funkar, annars får du klistra in den i webläsaren), jag tycker fortfarande den är snygg, stilren och inte alls "skötväskig", tror att den funkar även efter bebistiden som vanlig väska. Priset är en stor nackdel dock... Men men, snygg är den och har man 2000 pix över så varför inte?!

Karin sa...

Såg nu att länken inte funkar alls, inte när man klistrar in den heller... Men om du går in på http://shop.funnybyhelenh.se och klickar dig vidare till Väskor/tillbehör så är det väskan längst till höger högst upp, en i svart skinn från OiOi...

Sofia sa...

Hej tjejen!
Ikväll var vi bjudna på konferens på FM Mattsson arena genom er på Annonsbladet. Med detta inlägg vill jag bara överföra mina fina och positiva komplimanger som jag fick ikväll av en massa människor. Dom var egentligen till dig ;-) Många som har sett dig i tidningen och en del som träffat dig i verkligheten, trodde på fullaste allvar att jag var du... hm... Positivt med tanke på hur söt jag tycker du är men negativt med tanke på att du faktiskt är gravid i typ 9, e månaden och jag inte ens är gravid... Dags för mig att börja banta på allvar ;-D En del tyckte du var lite olik dig... konstigt, nej! Jag är ju typ "dubbelt" så lång som dig... Nu till dom fina komplimangerna- Vad duktig du är på att skriva, super bra tidning, kanon intressant, springer ut i postlådan varje söndag för att få läsa den-stora söndags nöjet! Jag talade givetvis om att DU inte är JAG ;-).
Passar på att önska dig lycka till under förlossningen, det börjar ju minst sagt att dra ihop sig ;-)
Kram Sofia

Nina sa...

Kan hålla med till viss del i ditt inlägg om alla figurer, mönster osv men samtidigt förstår jag inte detta med att allt ALLTID måste vara så stilrent.
Tänk på att barn gillar färger och figurer.

Låt inte stilen på väskan vara avgörande utan tänk praktiskt..så mycket fack och förvaring som möjligt.

Jag var också emot namnplåtar förut men när vi fick en av Rockys morfar så måste man bara älska den. ;)

Ha nu en härlig ledighet innan verkligheten med en litet bebis börjar och lycka till med allt i barnprylsträsket!

Anonym sa...

Tips om skötväska!
Jag fick barn i sommras och hade köpt en emmaljunga, men har kommit fram till att en helt vanlig väska är mycke bättre, de var faktiskt bättre med få fack än med många som jag trodde var bäst. Så nu mer har jag en från dalarnastidningar =)
Lycka till!

Anna sa...

Hej Sofia!
Kan inte annat än att skratta.. när jag läser ditt inlägg... jag är helt och hållet på din linje när dte gäller kläder etc, ett tips på skötväskor är Skip Hop. Mycket fack och så är deras magnet lås och remmar skitpraktiska! Bra material.
Lycka till med förlossingen! Hälsa Stefan! kram Anna Lundqvist/Schütt

Sofia sa...

Tack för alla kommentarer!
Verkar vara fler som tycker som jag :)
Nina: Jag skrev aldrig att jag inte tyckte om figurer och färger.. jag skrev bara att jag inte tyckte om detta överflöd. Man kan ha det stilrent med snygga grejer till barnet.. inte massa skit. Dessutom så älskar jag färg och har redan nu laddat på lite (även om jag tycker att det blir lättare när jag vet vad det är för en krabat som kommer till oss).
Jag ska leta vidare i skötväskdjungeln... är ett steg närmare köp i alla fall :)
Kram på er.