söndag, september 13, 2009

Huset - en skattkammare

Hittills har det varit en helg i världsklass. Allt har varit toppen, förutom katastrofen till film vi råkade hyra i går. "The Punisher". Vad ni än gör - se inte den. Vi stängde av efter halva typ.
Eftersom det såg ut så här vid tiotiden i fredags...



... så blev det en tidig kväll. Således vaknade vi tidigt och hur pigga som helst i går. Jag hade massor av pyssel-energi och kände att jag bara fick lov att ha ett skrivbord att göra i ordning. Jag har letat en massa efter ett skrivbord. Gärna ett gammalt ett med den rätta charmen, för att göra om och ha i kontoret/gästrummet. I går var jag skrivbordsdesperat på riktigt och gav mig ut i uthusen för att hitta något som i alla fall skulle kunna användas som skrivbord, tills jag hittar det rätta. I ladan kom jag på att jag så länge kunde göra om mormor och morfars gamla matbord i ek och gick för att förbereda målningen. Av en händelse gick jag förbi Stefans kaos i gamla garaget/verktygsrummet/skitrummet - you name it. Det är så mycket bråte, verktyg och skit som Stefan samlat på sig därinne att jag mår dåligt av att gå in där. Hur som helst så hade han bestämt sig för att röja där och frågade mig om några saker. Så får jag syn på ett blått ben och inser att det är ett bord under alla hans grejer. Pulsen stiger. Lagom högt. Lagom stort. Och tre lådor i framkant - ett SKRIVBORD. I min egen källare. Åh så glad jag blev och tvingade Stefan att snabbt röja bort från bordet. Där stod det. Mitt skrivbord. Svärfar kom förbi och berättade att det nog var hans mormor och morfars, som byggde vårt hus på 20-talet, gamla köksbord och att det alltså funnits i huset sedan det byggdes. Det gjorde ju inte lyckan mindre direkt.
Jävlar vilken fart det blev på mig. Jag skrapade färg, slipade med maskin och fick hjälp att spackla ovansidan på bordet, som var i risigaste laget, av svärfar. Sen började projektet med att täcka den blåa färgen. Grundfärg, en första strykning och så ska jag måla en gång till nu. Sen är det klart! När jag ändå var i går med målandet i går så gjorde jag i ordning två gamla fina stolar och en stringhylla, som jag även den hittat härhemma. Det här huset är en riktig skattkammare!

Efter målande och urstädande i går var vi helt slut. Ingen av oss orkade åka ner på stan och handla mat så jag bestämde mig för att koka soppa på en spik, det vill säga att göra på det som fanns i kylskåp/frys. Det är riktigt kul och en liten utmaning varje gång. Nu hade jag ju rätt tacksamma ingredienser eftersom jag kunde göra en paj med gula kantareller, västerbottenost och färsk babyspenat. Jag smaksatte med vitlök, rosépeppar och Dijonsenap. Blev jävulskt gott.



I går blev jag även glad över att "Här är ditt liv" är tillbaka. Äntligen lite kvalitets-tv! Det var så bra och toppen över i:et var så klart att Persbrandt var gäst. Hurra för Oldsberg! (som tydligen tjatat på SVT att damma av "Här är ditt liv".

I dag blir det mer fix. Jag ska måla mer, åka ner på stan och köpa tyg till stolarna och göra en god söndagsmiddag. Det ska också bli underbart roligt att Ludde lillebror och hans Ida kommer hem i dag och stannar till torsdag. Jag saknar min bror mycket eftersom han är hemma så sällan. Här är partysyskonen för nåt år sen.



Nej, dags att göra lite nytta!

Inga kommentarer: