fredag, september 04, 2009

The lamp

För alla nyfikna kan jag meddela att jag fick mina pannkakor i går. Jag fick dock äta dem själv tillsammans med två glossiga magasin. Godare än gott.

I dag är jag ledig och det är förbaskat skönt. Började med att sova tolv timmar, så att jag är redo för helg, och ska nu ha en välbehövlig fixar,- städ- och tvättdag. Jag älskar såna dagar! Det är som att jag förvandlas till en Duracelkanin som far runt med dammsugare, trasor och Gud vet vad. Först ut är tvättstugan, som ska få sig en städning.

Den är ju på plats, "The lamp". Maskrosen. Eftersom den mäter 85 cm i diameter har jag varit lite orolig för om den är för stor. Men det är den inte. Den är ljuvlig.



Där golvet tar slut ska det sitta ett glasräcke så småningom.



Nerifrån trappen sedd.



Visste ni förresten en sak om lampor.. glödlampan förbjöds i tisdags den 1 september. Nu ska alla bytas ut mot lågenergilampor. I hate lågenergilampor. Det här betyder att lampor med glödlampa av vanlig modell kommer att utfasas och tillslut, när lagret vanliga glödlampor är slut, så kommer det inte gå att hitta ljuskällor till dessa lampor. Det är riktigt jävla surt. Jag tänker framförallt på min dyrgrip, designklassikern Ph 5, som på begagnatmarknaden säljs för runt sex tusen. Ska jag bara skrota min om ett par år menar de? Never ever. Nu ska jag shoppa på mig en livsförbrukning glödlampor.

6 kommentarer:

Ville sa...

Ööööh, det är väl inga problem att använda lågenergiglödlampor i stället för vanliga glödlampor? De har ju exakt samma fästen och funktion, med de enda skillnaderna att de tar några sekunder på sig att starta och drar mindre el!

Rätta mig om jag har fel, men det vore ju ofattbart korkat om staten skulle förbjuda vanliga glödlampor om det inte fanns ett alternativ som funkade till alla lampor...?

Johanna.S sa...

det jag inte gillar med lågenergilampor är det vita ljuset, det blir inte samma mysfaktor som med vanliga glödlampor. Maskrosen va hur som helst skitsnygg tycker jag, vilka härliga skuggor på väggarna.

Dvärgis sa...

Så snyggt med maskroslampan!

Vi måste ses snart darlign!

Puss

Anonym sa...

Pusssar Åsa

Anonym sa...

Shit va snygg lampa! Bra val!
/Marja "Tins kompis"

Anonym sa...

Det är bara EU som förbjudit, och änså länge bara 100W... du kan alltid åka till Norge och handla...