lördag, november 07, 2009

Lördagsmys

Det har rent allmänt blivit inflation i uttrycket fredagsmys alltsedan OLW drog igång sin reklam som man numera vill kräkas på. Skulle ha räknat antal Fejjan-vänner som igår skrev något med fredagsmys i sin statusrad. Jösses. Här hemma har det blivit inflation i uttrycket mys. Vad gör vi om någon frågar? Myser. Jag måste hitta någon synonym för mys. Förslag? Men det är i alla fall vad vi gör hela dagarna. Myser med lilla Stella. I dag är det lördagsmys. Bredvid mig i soffan ligger en liten tjej som ser ut så här:



Mjuka mysoverallen har Stella fått av Malin och Linus. Tack, den är underbar!


Ibland vaknar hon och tittar på mig. Var tredje ungefär vaknar hon och vill ha mat och så kanske hon är vaken ett tag och bajsar lite (det är en favvis, det liksom syns när hon bajsar). Tyst är hon så gott som alltid. Det är lätt att vara mamma och pappa till det här lilla hjärtat.

Det blev stan både i går och i dag. I går åkte vi dit efter att Stefan varit på sin kusin Görans begravning. Det kändes lite osäkert att ta med en två och en halv veckas-bebis på begravning så jag och Stella stannade hemma (och myste, givetvis). Det hade varit en fin begravning, så klart med mycket känslor. R.I.P. Göran.
På stan mötte vi upp Stellas faster Therese och hennes Sven för en fika på Kaffestugan. Det var fikapremiär för Stella som i vanlig ordning inte sa ett ljud utan sov i vagnen. Sen gjorde vi stan. Jag shoppade lite smått och gott, både till mig själv och Stella. Väl hemma igen var det i vanlig ordning Idolkväll. Till det lite njutning. För är det något jag längtat efter under graviditeten så är det att kunna frossa i goda ostar. I går var det dags. Jag hade köpt ett gäng från Hansjö mejeri, so har de godaste ostarna som finns att få tag i här. Till det ett liiiitet bättre glas rödvin, som vi fått av grannen Hasse (som lustigt nog hade tejpat en kondom på flaskan, haha). Ost och vin - det är livets godsaker det. Som jag njöt. Tur att kostråden om toxoplasma och listeria bara gäller för gravida och inte för ammande. Och att det är ställt utom rimligt tvivel att ett glas vin inte är farligt för barnet, om det får gå några timmar (i det här fallet en hel natt).

Stella somnade vid tolv i går och väckte sin pappa klockan halv åtta i morse. Själv fick jag ligga och dra mig till halv tio då en nöjd bebis blev nedstoppad hos mig i sängen. Gissa om man är lycklig då. Har nog aldrig varit så utvilad som jag är nu. Det är ljuvligt. Lagom till frukost dök Stellas morfar och morbror upp och levererade en sprillans ny MacBook till mig. Lycka!
Efter frukost och mys åkte jag ner på stan, själv denna gång. Det kändes konstigt. Uträttade mina ärenden snabbast möjligt och avslutade med Maxi-handling.

I kväll kommer faster Therese och Sven hit. Det gäller att passa på att umgås nu när Göteborgarna är hemma på visit. Det ska visas hockeyderby på TV och sen bakas pizza. Vi har köpt pizzadeg på pizzerian och massa goda ingredienser att lägga på. Jag ska nu förbereda och göra en riktigt god italiensk tomatsås med färska tomater, gul lök, vitlök, lite fond, vitt vin och örter att ha underst. Efter pizza och hockey blir det chokladfondue med färska frukter och Buzz. Låter som en trevlig lördagskväl i mina öron.

9 kommentarer:

Maria sa...

Jag vill vara lite "tråkig" och påminna om att en nyfödd kan vara ganska känslig mot diverse förkylsningsvirus (däribland RS). För oss slutade en helt vanlig förkylning, alltså inte RS-virus, i Falun för observation två nätter när vår yngsta dotter var två månader gammal och fick hosta som gjorde att hon under korta stunder knappt fick luft. Var lite försiktig med att ränna på stan och bland mycket folk.

Låter annars som ni har det jättemysigt (jättegostigt). Passa på att njuta, tiden går fort!

Anonym sa...

Jag personligen tycker att Marias kommentar var lite onödig. Självklart omtänksam, men jag själv skulle bli lite stött om det hade varit mej hon skrivit detta till. När man har en nyfödd, så får man en nystart som är så härlig, efter nio tunga månader. Orkar man då som Sofia, att ut och träffa folk så tycker jag bara att det är positivt! Självklart är man medveten om dessa virus som kan drabba en liten bebis. Men det kan lika gärna hända hemma, när någon kommer och hälsar på. Man kan inte gå och vara rädd, men försiktig -ja! Det jag ville komma fram till är att Sofia vet bäst när det handlar om hennes egna dotter. "Ränna på stan" tror jag inte hon hinner med, men några utflykter dit då och då, som vi läst om, är inget att behöva kommentera. Man får även komma ihåg att det är en omställning att få en liten bebis och att man som nybliven mamma kan vara känslig för kommentarer som denna, som egentligen är onödiga. Även om man menar väl...

Jag vill ge dej en eloge för att du är så positiv och att du är hemma och myser men även orkar ut och fara ibland. Det är ju ett bevis på att både mamma och bebis mår bra, så det är bara att hylla! För det är så världens bästa mammor blir till och även världens bästa barn, så fortsätt med allt du gör. Du vet bäst när det gäller ditt barn och dej själv!

Maria sa...

Till "Anonym"
Själklart vet Sofia bäst när det gäller hennes dotter och det är väl jätteskönt att hon tycker det går så bra trots att det är en stor omställning att få barn. Att hon tar sig ut och gör saker är väl jättebra! Själklart kan man komma i kontakt med virus när folk kommer hem till en men de kan man vara medveten om på ett annat sätt. Jag ville bara av omtänksamhet tala om att det inte skadar att vara försiktig, jag själv tänkte inte alls på det med min första dotter. Med andra dottern blev det tydligare på ett annat sätt och jag kanske tog onödiga risker även med henne...
Min tanke var absolut inte att skrämma Sofia och om hon tagit illa upp ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Anonym sa...

Lita på dig själv när det gäller dig och ditt barn! Be om råd när du känner att du behöver råd. Man måste verkligen sålla bland alla självutnämnda experter =/

Härligt att läsa om er!

Lena i Älvdalen

Anna sa...

Maria, det var absolut inte illa menat mot dej heller på något sätt. Som jag sa, så menade du säkert bara väl. Men jag tänkte bara, utifrån mej själv, att man är lite känslig mot vissa kommentarer när man är nybliven mamma. För försiktig är man verkligen när man har en nyfödd bebis, utan att någon behöver påminna en.

MondayGirl sa...

Jag frångår diskussionen och föreslår "njuter" istället för "myser" =)

Mooona sa...

"bara vara" används flitigt av mig iallafall

MondayGirl sa...

Eller "gosar" =)

Sofia sa...

Vilken diskussion! Härligt.
Även om det var omtänksamt menat så har jag redan innan Stella föddes deklarerat vad jag tycker om s.k. världsmästarmorsor...
Självklart inser jag "riskerna" med att ta med Stella ut på stan och har noga övervägt det. Jag vill inte kalla det att jag "ränner" på stan, för något rännande är det inte fråga om. Men, som ni andra också hajat, så får ni gärna bespara mig såna kommentarer.

I övrigt tycker jag att ni är mycket kloka. Och tack för myssynonym-tipsen. Toppen! Gosa och bara vara it is.
Kram till er.