torsdag, november 26, 2009

Fantastiska FK

Våren 2008 var första gången jag kom i kontakt med Försäkringskassan, då i samband med en sjukskrivning. Jag kommer ihåg den kränkande känslan när de till en början avslog min begäran om sjukersättning, trots sjukskrivningen från läkaren. Som om någon skrivbordsläkare i Falun skulle sätta sig över min läkares bedömning. Egentligen är ju det detsamma som att skrivbordsläkaren ifrågasätter min läkares jobb. Hur som helst så har jag en väldigt bra läkare som redan tidigt sa att jag inte skulle oroa mig - sjukskrivningen skulle godkännas förr eller senare och så blev det sedermera.

Så var det dags igen i höstas och då kändes det som att oddsen för att de skulle godkänna en sjukskrivning i samband med graviditet var ganska låga med tanke på den senaste tidens uppmärksammade fall då kassan diskriminerat gravida. Jag var dock i ett läge där jag gav blanka fan i deras beslut - jag orkade inte arbeta mer än 50 procent. Här kan jag också tycka att reglerna för havandeskapspenning är orättvisa med tanke på att en graviditet för många är mer jobbig psykiskt än fysiskt. Som för mig - jag mådde hur bra som helst fysiskt men hade en karusell av känslor inombords vilket medförde att jag omöjligt på heltid kunde utföra mitt arbete som ställer krav på både kreativitet, intitiativförmåga och stort ansvar. Hade jag däremot haft ett yrke där fysiken hindrade mig från att arbeta fullt, då hade jag ju fått havandeskapspenning. Orättvist.

Jag var livrädd för det där avslaget, som jag väntade skulle dimpa ner i brevlådan. Så kom brevet från kassan. De godkände sjukskrivningen. Inga konstigheter. Jag fick till och med pengar innan jag saknade dem från min lön. Det var liksom lite för bra för att vara sant. Samtidigt läste jag om stackars gravida som inte fick några pengar. Orättvist.

Så var det dags igen nu när vi skulle komma igång med föräldrarpenningen. Jag skickade in mina inkomstuppgifter för hundra år sedan känns det som, i god tid inför Stellas födelse men än är ingen beslut taget. Så när Stella fötts så skickade vi i samma brev in moderskapsintyget, Stefans begäran om de tio första pappadagarna samt min begäran om att börja få ersättningen. Det var nu en månad sen. Inga pengar, förutom Stellas barnbidrag som damp in den 20:e. Så ringde vi igår. "Nej, vi har inte fått in någon begäran om ersättning från dig", var svaret jag fick. Stefans begäran hade de dock fått in, liksom moderskapsintyget. Väldigt konstigt då, sa jag, eftersom min begäran låg i samma brev. Efter många om och men och ett "hoppsan" så kom det fram att de lagt min begäran i Stefans handlingar. Eh. Då gick det undan och vi får pengarna i morgon. Dock utan att något beslut om min inkomst tagit, så de går på de gamla uppgifterna så länge.

Var vill jag komma med det här då? Jo, att det är en slags roulette om man får ersättning eller inte, verkar det som. Hade jag inte ringt i går så hade de där handlingarna legat fel och jag hade inte fått några pengar. Och tidigare; hade jag inte haft en läkare som är mycket skicklig i att utforma rättvisa sjukintyg, hade jag fått någon ersättning då?

Mitt i det här kan jag inte heller låta bli att sända en tanke till alla de människor som inte har samma förutsättningar som mig. För med sparkonton och andra tillgångar som vi har så var det aldrig så att vi stod/står utan pengar och skulle de mot all förmodan ta slut så skulle vi kunna låna av våra föräldrar. Men alla har det ju inte så. Tänk den hårt arbetande lågavlönade ensamstående mamman som blir sjukskriven, vilken inte godkänns. Hon som redan tömt sina sparkonton och inte har någon att låna av, vad ska hon och hennes barn leva av?

Det mest komplexa i det här är att jag ändå tyckte att det var bra att Försäkringskassan skärpte kraven när det blev blått styre. Kan det kanske finnas någon gyllene medelväg?

VAd tycker ni och vad har ni för erfarenheter?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker också att det var bra med en skärpning. Men skärpningarna görs sällan på djupet i stora organisationer, de tror att det räcker att skrapa på ytan. Sverige skryter om sitt sammhälleliga stöd för alla, men ingen _ger_ dig något. För att kunna utnyttja alla de bidrag, alla samhällskydd du har rätt till, och kanske även måste ha för att klara dig ekonominskt, måste du
1) Ta reda på att de finns, (FK informera INTE om sådant frivilligt)
2) Lusläsa igenom alla kriterier och paragrafer, så att du är säker på att du fyller alla kriterier för att få dessa.
3) Ringa runt och skaffa intyg på allt,
4)Författa ansökningar, som alltid kräver flera bilagor eftersom de är så byråkratiskt författade så ingen fattar vad som står, så då måste du också
5) Kontakta FK 5 ggr (och prata med olika personer varje gång, dra samma historia varje gång) för att fråga vad de menar
6) Äntligen har du skickat iväg pappersluntan, men vänta ett par dagar, så kommer den tillbaka, för att du glömde kryssa i att du är Svensk medborgare eller inte har ätit palt de senaste sex månaderna eller liknande viktig information, som abslut inte kan tas över telefon eller mail.
7) skickar in pappren igen
8) Du får ett brev där det står att de har 2 månaders handläggningstid och att du kommer att höra ifrån dem när tiden är inne.
9) Efter nio månader börjar du undra vart dom tog vägen du ringer och kollar
10) De har ingen aning, ingen vet vart dina papper finns, för de har just flyttat kontoret från Polen till Venjan, och det blev visst kvar en kontainer någonstans.
11) Du gör om alltihop en gång till.
12) Efter fyra månader (dagen före julafton eller någon annan trevlig dag) får du avslag på blått papper, du överklagar, får avslag igen, överdoserar saffran och vinglögg, sväljer en ren och blir sur och bitter förevigt.

Ungefär så.../M

Sofia sa...

Haha, roligaste kommentaren ever!
Håller med dig om mycket. Det är stundtals väldigt svårt att förstå deras blanketter, och då ser jag mig som rätt skärpt. Tänk de som har svårare att förstå, alternativt har svårt med språket.

Madde sa...

Hej!
Jätte mysig blogg du har.
Kan berätta om när vi fick barn och pappan ringde om papper med de där 10 pappadagarna.Senare ser vi att han saknar 10 vanliga föräldradagar och jag ringer fk och frågar. Nej då har dem trott att han skulle ta ut sånna dagar när vi just fått barn.Då frågar jag om han kan ta dem nu istället men då hade det gått över 60 dagar som man hade på sig att använda dem. Så bara för att fk skickade ut fel papper till oss så ska vi bara förlora 10 dagar då eller? Vi fick nr till någon högre som kanske kunde hjälpa oss. De slutar med att vi får betala tillbaka 10 dagar vanlig föräldrapenning och sen får vi pengar för 10 pappadagar. Varför inte bara ge tillbaka 10 föräldradagar till oss. Det vart ju jätte krångligt med inbetalning och sen vänta på att få av dem. Låter rörigt men hoppas du förstår.

Anonym sa...

Jag är tidigare anställd inom den där stora gigantiska stela myndigheten och jobbade bl a med föräldrapenning. Visst är det ett lotteri vem som får pengar och vem som inte får. Trots stor omorganisation som skulle leda till att alla skulle få pengar i samma tid oavsett vart i landet man bodde. Men inte funkade det inte. Det är inte populärt bland ledningen att man som anställd är kritisk och ifrågasättande. Själv har jag tagit beslutet att lämna FK och kommer aldrig återvända. De skärpta reglerna känns något ogenomtänkta, innan beslut tas bör förslaget tänkas igenom noggrant vilket det känns som att de inte gjorde. Jag lider med alla de som hamnar i kläm. Jag hoppas det kommer fungera bra för er nu Sofia, har man väl kommit in i rullorna så brukar det som tur är fungera.

sol jenny sa...

Åh... FÖRSÄKRINGSKASSAN. Tycker verkligen synd om 1. de som måste ha med dem att göra. 2. De som jobbar där! FY ...!

Erfarenheter.
Brorsan fick inga föräldrapengar en månad och när han ringde fick han till svar.
- Vi har inte haft tid att betala ut alla pengar för vi har fullt upp med att svara i telefonen när alla som inte har fått pengar ringer!
Jaha!?????

Barnen blev sjuka så jag VAB:ade. Inga pengar kom, för jag fick inte VAB:a ??? Med annan åtgärd (utstämplad) gäller andra regler när barnen är sjuka. (enligt en såndär liten text du vet). Men nu var det så att jag skulle ha jobbat "den" dagen, men fick lov att avsäga mig jobbet. Då visste inte Mora vad som gällde, Falun visste inte vad som gällde ärendet hamnade i Stockholm som efter många om och men kom fram till att JAG hade gjort rätt!! SUCK!!!

Vem F-N har ork att va sjuk??

Å sjuk. När jag var gravid var jag liggandes i 4-5 månader. Åt 1 liten potatis och kanske ett glas nyponsoppa/ dag. Spydde och spydde! Men graviditet är ingen sjukdom. Vilken "tur" att jag var arbetslös och kunde stämpla från soffan!!

Men jag är inte bitter!

Kram
Sol Jenny

Elin sa...

Jag fasar inför detta, att med mitt myndighetsförakt måste sänka mig till att ha med dom att göra gör mig förtvivlad!! =) hoppas hoppas hoppas att allt kommer gå så smidigt som möjligt....Ta hand om er! kram Elin

Anonym sa...

MMMM FK e ju en historia för sig själv. Nåt som stör mig mer är när man blir arbetslös ofrivilligt och a-kassan inte funkar, alla regler hit o dit uppmuntrar ju folk att bli oärliga. Kanske det jag ska bli, nu sväva jag ut men men. Bra regering vi har.....