torsdag, oktober 08, 2009

Världsmästarmorsor - nej tack!

Sedan jag blev gravid har jag upptäckt en helt ny typ av människor. Min sambo skulle ha kallat dem världsmästare och jag slänger till morsor så epitetet blir världsmästarmorsorna.
När det kommer till graviditet, föräldrarskap och barn finns det nämligen miljarders experter. Såna som vet allt men som inte är det minsta hjärtliga när de informerar om sina fantastiska kunskaper. Dessutom utgår de från att man själv är dum i huvudet och saknar helt förmåga att läsa på själv/snappa upp vad barnmorskan/andra säger.
De vet allt om graviditetskrämpor, även fast det inte är deras egna. De vet allt om förlossningar, även fast de omöjligt kan ha fött några andra barn än just sina egna. De vet allt om barn - alla barn, även fast det inte är deras egna. De vet allt om alla barnprylar - även fast de omöjligt kan ha provat alla prylar som finns. Listan kan göras hur jävla lång som helst.

De här världsmästarmorsorna måste verkligen ha funnit sin uppgift i livet - att vara just världsmästarmorsa. Det är ju för sorgligt. För vad vet de om min graviditet? Och vad kommer de veta om min förlossning och mitt barn när det kommer? Inte ett jävla skit.

Har pratat med en hel hög väninnor som upplever exakt samma sak. "Men så där kan du inte göööööra", "tänk på att den där kanske inte är bra för barnet" och andra dumma kommentarer där man själv blir idiotförklarad. Har även märkt av vissa tendenser här på bloggen och då handlar det om rätt ohjärtliga men dock harmlösa kommentarer. Som jag klarar mig utan.

Allt ovan ska dock inte förknippas med hjärtliga och genuint omtänksamma råd och tips. Som att ta med tofflor och vattenflaska till BB. Det är en helt annan femma och det uppskattas. Verkligen.

7 kommentarer:

Karin sa...

Ha ha..kan inge mera än hålla med dig.Men jag kan också varna dig....att det blir bara värre när bebisen har kommit ut.
Ammning-sömn-mat mm.Allt har denna underbara Världsmästarmorsa kommentarer-råd till.
Att ge råd man har bett om är en sak-men att ständigt höra kommentarer från denna typ av morsa,eller okända kvinnor som kommer fram på stan-till slut blir man jäkligt irriterad..
Kom ihåg att jag varnade dig Fia vännen.
Ringde dig här om dan-ville ha ditt äppelpajsrecept..Du får väll lägga ut den här på bloggen.
Ella hälsar att hon mår bra och älskar att dra hårt i mammas hår.Kram Karin

Sofia N sa...

Hallå Bruden!
Tänkte skvallra för dig om en butik som kommer öppna i Mora inom kort www.toddler.se Kanske kommer finnas en och annan sak du behöver därifrån ;-) Kommer bli i gamla Ladies and gentlemans lokal. Du kanske redan visste om det men om inte så vet du nu. Skötväskan har du ju redan hittat läste jag ;-) Tror att de kommer vara bra för alla nyblivna föräldrar här i Mora.

Du kommer bli en super morsa!

Kram Sofia N

Therese C sa...

Hej gumman! Hoppas jag inte är inräknad under den kategorin. Min filosofi är att lita till det sunda förnuftet och det vet jag ju att du har i massor. Du har helt rätt inställning till det du har framför dig så skit i alla "experter". Det är bara du och S som kommer va experter på ert unika barn, så det så! Shit va jag unnar er det ni kommer få va med om. Krama S och dig själv så mycket från mig...och massa lyckosparkar i baken också...men du får väl inte upp benet så hög, hehe! Kul att snackas idag! Kram kram

Anonym sa...

Det enda jag vill säga som "expert" är att tiden går fort och att man aldrig får tillbaks den bästa tiden i sitt liv=småbarnstiden!
Tonårsmamma...

Nina sa...

Godmorgon!
Hoppas du inte är hemma utan ligger och vrider dig i smärtor på bb ;)

De är bara att hålla med tidigare kommentarer. DET BLIR BARA VÄRRE.
Alla vill hjälpa och råda. Vissa har ett bättre sätt att lägga fram det än andra. Tror iof att alla (nästan) vill väl men som nybliven osäker mamma så tar man åt sig ALLT och försöker göra som man blivit tillsagd istället för att göra det som man själv känner är rätt. Därför känns det lite bättre med nr två när man har lite mer kött på benen och är lite tryggare i sig själv, dock ingen världsmästarmorsa.

Hoppas "liten" vill kika ut snartt.
Kram

Lisa sa...

Ja världsmästare finns det överallt som vet bäst.. men ja, ibland kan de kännas som ALLA andra tror att de vet mer iaf om allt, även utanför föräldraskapet! Man får ta till sig det man tycker är vettigt och stänga för öronen för resten! För det kommer bara att fortsätta, tro mig! Kramar.

Maria sa...

Vill bara lämna ett tips inför förlossningen :)

Försök att äta lite innan ni kommer in. När jag kom in och skulle föda min första dotter hade jag laddat upp och tagit med lite frukt och annat som jag kunde fylla energiförrådet med. Det första barnmorskan sa var att jag inte fick äta innan barnet föddes eftersom jag var i ett aktivt förlossningsarbete. Eftersom det tog några timmar var jag alldeles utsvulten när jag fick något i mig - 12 timmar senare!

Lycka till!