måndag, september 06, 2010

Utvilad

Gomorron ny vecka. Solen skiner och det bästa - jag känner mig sjukt utvilad. Bäddade nyduschad ner mig i rena lakan klockan halv tio i går. Halv åtta, tio timmar senare, slog Stella upp sina blå. Tio timmar på sömnkontot. Inte vaknat en gång, förutom den obligatoriska väckningen ca 06.15 när Stefans klocka ringer följt av en putt och ett "gå upp!" från min sida. Ska unna mig mer sömn framöver för man mår ju så bra av det.

Det har varit en bra helg på många sätt. I fredags åt vi först en underbar middag med färsk grillad tonfisk och en asiatisk nudelsallad med bland annat koriander och cashewnötter. Så gott, med minuset att tonfiskbiffarna var på tog för tunna. De ska ju vara redigt bitiga med rå kärna.



Efter middagen gjorde vi ett byte mellan granngårdarna. Stefan och Jerker ville se hockey, så de fick sammantråla här medan jag traskade över till Jenny. Hur trevligt som helst! I lördags fick vi njuta till fullo av vår nya balkong. Stefan serverade mig en frukost med surdegsbröd (favvis) på den underbara balkongen i strålande höstsol. Fan så underbart det var.

I helgen var det Mat runt Siljan. Ni vet ju hur mycket jag gillar närproducerat och grejer, så det känns ju som ett klockrent arrangemang för mig. Vi passade på att besöka Gamla skolans café i Nusnäs. Vilken liten pärla det är alltså. Så galet trevligt, mysigt, genuint och - framförallt - gott.



Stella fick smaka grädde.



Brownie, den bästa.



Kolapaj med lingon, min favvis.



Bitå med lammkorv och brie från Hansjö mejeri.



Min Stjärna



Caféhäng.



Peka på folk är en favoritgrej.



Farfar och farmor var med.



Hösttjejer.



Både lördagen och söndagen bjöd på riktigt kanonväder. Det är så underbart med höstsol, gillar den bättre än sommarsol tror jag. Har verkligen snöat in på mina promenader nu. Känns som en dag inte är bra utan en promenad så det har promenerats friskt även i helgen.



I lördags fick vi också ett mycket trevligt förslag. Våra fina vänner i Stackmora, Ullis och Micke, bjöd på middag. Nu funkar det ju bättre att ha middag hos oss, eftersom vi har lilla Stella. Så de tog med sig grejer hit och lagade mat åt oss. Lyx! Och så gott sen. Älgfilé, nyplockad svamp och råstekt potatis. Själv stod jag för förrätt och efterrätt; polkabetor med chévre och pinjenötter följt av Leilas underbara äppelpaj med hemmagjort vaniljglass. Vi hade duktig paltkoma efter den middagen. Så trevligt att träffa de här godingarna, det var nämligen alldeles för längesedan.

I går var jag och Stella uppe i ottan. Var tänkt att vi skulle ta en till tur på Mat runt Siljan men det blev så mycket annat pyssel härhemma att vi inte hann. Hade också planerat in ett besök hos våra fina Karin, Freddan och Ella som äntligen fått huset i Vattnäs. Det stod högst på priolistan så vi packade ihop oss och drog dit på eftermiddagen. Så roligt att de äntligen är här!

På vägen hem igen åkte jag om mitt kantarellställe. Fick bara lov. Audin är inte riktigt gjord för den terräng där de växer men med lite snits i körningen så går det hur bra som helst. Iförd mina nya skinnballerinas, stuprörsjeans och ny höstscarf trippade jag sen ut i skogen och hittade en massa. Fick även igång maken, som gjorde debut i svampskogen. Med Stella på höften blev han i gasen när han hittade både gula och trattisar. Kantareller... jag säger bara KANTARELLER! Finns det nåt godare? Vi plockade en rosa pappkasse nästan full. Väl hemma igen blev det underbar risoni med smörstekta kantareller, parmesan och pinjenötter. Blev en biff till det och som alltid en god och färgrik sallad.



Känner på mig att det här kommer bli en bra vecka. Fick ett riktigt roligt samtal i fredags som lämnade kvar något att längta efter. Det lever jag på. Kan bli galet!

Nu på morgonen har jag ägnat mig åt att hålla koll på de tre busungarna.



Ska fixa oss snart och styra mot Vattnäs. Freddan är ju numer hemmapappa så vi ska hänga med Ella och Stella. Tror det blir öppna förskolan, eller "Öppnis" som mamma Karin lärt oss att det heter. Så efter lunch blir det nog "Öppnis".

4 kommentarer:

Kattis sa...

Ska försöka mig på att kommentera din roliga blogg...vi får se om det lyckas! Härliga bilder från er helg, hur mysigt som helst!
Då fick vi förklaringen på att ni inte var hemma igår då, tänkte nämligen att vi skulle hälsa på en sväng, men vi gör ett nytt försök en annan dag! Kram Kattis

Karin sa...

Härliga bilder! Missade helt Mat runt Siljan... Nusnäs är topp, om vi ska ha något mer dop i framtiden ska vi lätt vara där.

Håller även med dig om höstsolen - det är något speciellt med den. Som det höstbarn jag är...

Ha en bra start på veckan, och hoppas det blir kul på "Öppnis"!

Emma H sa...

Men hjälp vad stor hon ser ut plötsligt, lilla Stella! Grymt söt som vanligt, och håret bara växer. Fin dotter du har!

Jankan sa...

Vad gullig hon är lilla Stella - verkar va ett busfrö!
Jag har en fundering om tonfisk, har gett mig på det några gånger men det blir aldrig tiptop! Hur kryddar/marinerar du? Kram