måndag, september 20, 2010

Mörk dag

I går när jag hörde Jimmie "rasistledaren" Åkesson tala på Sverigedemokraternas valvaka så gick det en kall kår längs ryggen. Han hyllade det faktum att de varit med och skrivit politisk historia. Nu finns det svart på vitt att 5,1 procent att Sveriges befolkning är organiserade rasister. Åkesson hyllade det, själv tycker jag att det är en riktig mörk dag i Sveriges historia, inte minst politiskt sätt.

Det finns de som hävdar att Sd minsann inte är några rasister. Då tycker jag att man gjort sin valläxa dåligt, det vill säga att man inte tagit reda på vad man röstar på.

Extra förskräckligt är det så klart att rasisterna fick så starkt fäste där vi bor. 9,1 procent i Orsa, jag skäms över att komma därifrån i dag. Men ändå var det så jävla väntat. Vi bor ju mitt i fördomsland. I trångsyntland. Jag skäms.

Jag och Ohly har inte mycket gemensamt förutom att jag tycker att han är e kul prick ibland. Men i går när han vägrade sitta i sminket tillsammans med Åkesson inför SVT-intervjun så kändes det bara så jäkla rätt. Vad Sd är för ett pack blev också tydligt i rapporteringen från deras valvaka då alla konstant vrålade "Jimmie Åkesson, tjalalalalala" om och om och om och om igen. Lite senare hånade rasisternas partisekreterare Sahlin på ett sätt som inte kan beskrivas på nåt annat sätt än smaklöst, lågt och pinsamt.

Nu hoppas jag att samtliga andra partier håller vad det lovar - och inte tar i rasisterna med tång. Punkt slut.

Sahlin sa det bra i går, att inga är vinnare i detta val. Kan jag hålla med om men jag är ändå nöjd över Alliansen har majoritet. Jag gör ingen hemlighet av att jag röstar på det blocket. När jag ändå är i gasen så kan jag likaväl skriva av mig om det här också. För är det något jag är redigt less på så är det att pekas ut som en bad guy bara för att man röstar åt höger. Har debatterat en del på Fejjan där rödgröna får det till att man inte bryr sig om andra människor, är ego osv. Känns så jävla lågt att hålla på så. Jag bryr mig massor om andra människor och tycker att de som behöver bidrag ska få det men absolut inte i den utsträckning de fått tidigare. Jag tycker att en av de viktigaste skapa fler jobb och det klarar rödgröna röran inte lika bra som motståndarna. Jag är också inihelvete glad att vi hade den regering vi hade när den ekonomiska krisen kom 2008. Utan den hade Sverige inte på långa vägar klarat sig så bra som vi faktiskt gjorde.

Om ni nu vill debattera i mitt kommentarerfält så får ni fan stå för vilka ni är. Är så redigt less på alla fegskallar som sitter bakom sin bruk och gömmer sig. Sen får jag återigen lov att upplysa om att det här är min blogg, med mina åsikter. Vill du så stort få uttryck för dina egna; skriv dem i din egen blogg. Tips från coachen till alla er som inte har vett nog att inse det själva.

Jo, jag är ruggigt sur i dag. Ska dock ha en dejt med min nya kärlek senare och det kommer få mig på bättre humör, det vet jag. Han heter Kalle, kommer ursprungligen från Tyskland och är nog den trevligaste häst jag någonsin ridit. Så himla rätt kändes det när jag red för första gången sedan innan graviditeten i lördags. I em är det dags igen. Ska bli så skönt att komma ut i skogen i höstsolen på fina Kalles rygg.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med dig!!!!Bra blogg!!!!/Kattis

Therese♥ sa...

Jag tittar in då och då. Har tidigare kommenterat så jag anser att jag inte gömt mej helt. Håller med dej om vartenda ord du skrivit om SD. Jag röstar på det andra blocket, men det är ju det som är det fantastiska med demokratin att alla får göra sin röst hörd och att man får tycka som man tycker. Antar att det finns människor som tänker att det bör "röras om i grytan" men då tror jag det saknas en hel del okunskap. Ha en bra dag, trots att det är en "mörk dag". Det är det även här... //T.

Lisa sa...

Bra skrivet, håller med dig till fullo!

Maria sa...

Jag håller också med! Känns bistert i dag. Jag röstade också på andra blocket men håller med dig om att Alliansen gjort ett himla bra jobb under krisen. Det knäns inte så farligt att de "vunnit" igen. Fast egentligen finns det ju inga vinnare denna gång...

Anna sa...

Tittar in här ibland och tycker att du har många bra och vettiga ideer. Kan bara hålla med dig om allt du har skivit i dagens inlägg. Jag är oxå himla glad över att det var Alliansen som var vid makten under finanskrisen, annars skulle det inte gått så bra som det gjort för Sverige. /Anna

Jannice sa...

Fia, jag känner igen så mycket av det du skriver om att rösta höger. Jag är likadan. Jag respekterar dom som röstar rödgrönt, men det verkar inte finnas samma respekt tillbaka. Sjukt trist.
Förra veckan mötte jag en ung socialdemokrat i tunnelbanan som var helt övertygad att det var Reinfelts fel att svenska företag behövt varsla de senaste åren. Haha, vilket skämt. Vad hade Ohly och Mona gjort åt finanskrisen, det vågar jag knappt tänka på. Och att SD numera är i Riksdagen känns vidrigt. Jag vet inte vad som är mest vidrigt, partiet i sig eller deras väljare.

Helena sa...

Delar dina dina åsikter. Bra Skrivet! Känner tyvärr även igen mig i det igen det du och Jannice skriver.. Hoppas för övrigt på att media ger SD så lite uppmärksamhet som möjligt. /H

Anonym sa...

Håller med Dig Sofia och även Dig Jannice. Jag litar fullkomligt på Fredrik och hans allierade att de kan ta oss vidare framåt i stället för att hela tiden sträva bakåt som Sahlin/Ohly. Kram Anna B

Marie sa...

Håller med - sååå bra skrivet !!!!!!!