tisdag, september 28, 2010

Debattör?

Har den senaste tiden märkt att jag är ruggig på att skapa debatt och provocera. Skriver jag något här eller på Fejjan så är folk genast där och tar illa upp. Skriver jag att här att jag tycker att lantligt är snyggt men trist så tar någon stackare åt sig. Skriver jag på Fejjan att jag är urless på alla kopierade statusuppdateringar a lá "Älskar du ditt barn mest i hela världen kopiera det här". Så. Trist. Men, det jag undrar över är, varför bry sig? Kan inte riktigt fatta det där. För om jag läser andras bloggar eller statusuppdateringar om deras åsikter så tar jag ju det just för det; att det är deras åsikt. Jag respekterar den och tycker vi olika kan man ju vara ense om att vara oense. Men varför i hela världen ta illa upp? Måste vara så jobbigt att ta illa upp över andras åsikter, eller?

Jag drar mig för att skriva om vargen igen, eller snarare alla vargrasister, så jag låter det vara ett tag och går i dag istället in på ett annat hett ämne. Kamphundar.

Vad är grejen med kamphundar? Varför ska man ha dem? Varför skaffar man en pitbull eller nån annan äcklig kamphund? Nån som kan förklara?

Anledningen till detta ämne är att jag läser att vissa bostadsbolag i Stockholmsregionen vill förbjuda att deras hyresgäster med kamphundar. Så jäkla rätt. Jag skulle aldrig vilja bo granne med en kamphund.

Funderar också över att när det finns så många fantastiska hundraser, det finns ju faktiskt hur många som helst i hundra olika storlekar, varför måste man då skaffa sig en kamphund? Kan man inte köpa sig en svennebanan-golden, en liten terrier eller en labbe eller vad fan som helst?

Jag tycker att man ska förbjuda alla äckliga kamphundar. Jag blir irriterad och lite rädd varje gång jag ser dem. För hur mycket ägaren än deklarerar att "hunden är hur snäll som helst" så har man ju varit med förr, då när den där snälla kamphunden ballat ur.

15 kommentarer:

Therese♥ sa...

Jag tycker det är kul när folk har en åsikt och står för den! Sen behöver inte alla tycka lika ;) Så fortsätt debattera och skit i resten!

Linnea sa...

Hej gumman!

Detta måste tom jag kommentera. =) Det är inte hundrasen i sig själv det är något fel på utan själva ägaren. Och dessa stackars hundar skaffas oftast av fel mäniskor. Tycker inte att det är okej att förbjuda en speciell hundras i ett område eller i ett land, en golden kan vara exakt lika galen om den kommer i fel händer med fel ägare.
KRAAAAM

Sofia sa...

Therese; Jag ska fortsätta, var så säker :)

Linnea: Är det Parde? Lycka isf. Håller självklart med om att dessa hundar oftast skaffas av fel ägare. MEN det finns ju i själva hunden också. Och det finns ju svart på vitt. En snäll kamphund med rätt typ av ägare kan ju även den balla ur. Sen är jag fullt medveten om att även mer accepterade raser även de kan bli galna. Så, min fråga kvarstår, varför inte köpa en hund utan det i sig?

Kram.

Madde sa...

Håller helt med de du skriver! :)

Stina sa...

Alla hundar har mer eller mindre kamp i sig. Alla kanske inte vill ha en hel-ylle golden som gör precis som man säger jämt.
Jag håller helt med Linnea i det hon säger,vilken hund som helst som hamnar i fel händer kan bli aggresiv.
Som hund van människa så ser jag en utmaning att skaffa en lite "tuffare" hundras å forma den till en tex. hel-ylle rottis!
Håller dock med om att alla inte klarar det... Hundkörkort kanske vore nått!

Nina sa...

Ha ha ha, tycker du ska köra vargen ingen. Älskar när folk går igång på dina inlägg :)

Jag skräms också av kamphundar rent utseendemässigt. Men de säger ju att "svennebanan" golden är mer opålitliga än kampisarna.

Vet inte riktigt vart jag står i den frågan?
HUNDKÖRKORT???

Therese♥ sa...

Blev nyfiken på att kika in och kolla igen, om detta väckte debatt :) Jag tror att alla hundar (även min lilla pluttplutt) har "kamp" i sej, men en sk "kamphund" ställer säkerligen till med mer skada än vad t.ex en "vanlig" familjehund gör. Tror också mycket att det handlar om ägaren! Inte alltid, men ofta(!) om man tittar, vilka personer är det som skaffar sej dessa hundar? Jag är också emot att förbjuda vissa raser, men tycker att det absolut borde vara mer KOLL på hundägare idag och tja, varför inte ett hundkörkort.

johanna sa...

det är helt upp till ägaren hur en hund uppfostras. Det kan lika gärna vara en liten terrier som är "livsfarlig". Det är som sagt helt upp till ägaren hur en hund ska fostras och leva. Att man förbjuder hundar i olika områden är ju skit löjligt! Jag hade absolut kunnat köpa mig en rottweiler eller pitbull som familjehund, då vi har en massa runtomkring oss som älskar barnen. För några sedan läste jag att den hund som är mest oanpassad som familjehund är golden, just för att den har så mycket tålamod.. tills det en dag tar slut. Nåja, jag är ju ingen expert på raserna i sig. Klart du ska skriva vad du tycker, att folk skulle ta illa upp och skriva töntiga kommentarer är ju bara att sopa under mattan... jag vet hur det är, kan man väl säga, jag bryr mig inte och låter dem engagera sig bäst dem vill. kram på dig kulla!

Sofia sa...

Åh vad kul det är med debatter! Helt när folk kan argumentera och inte går till personangrepp (som så många gånger förut).

Jag skriver det igen så slipper ni skriva det igen: Jag vet att även svennebanan-hundar också kan vara farliga.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan välja en ras som inte är framavlad för att slåss?

For the record så tycker jag inte att rottisar är kamphundar och det är inte heller de som ska förbjudas.

Tycker absolut att ett hundkörkort ska införas. Gärna direkt.

Anonym sa...

Kollar man bettstatistik så är det labradorer och goldens som står för största andelen bett på människor.

Carro sa...

Dom hundar som vi(dom flesta) menar är kamphundar är oftast blandras hundar som har avlats fram av personer som inte vet bättre och inte skall ha med hundar att göra.
Går man in på http://www.svenskhund.se/hund_raspresentation.asp?val=lista#S
så kan man läsa på många av dom renrasiga hundar som är så kallade kamphundar så står det "barnkär, "tillgiven","pålitlig". Personligen så tycker jag en liten "dammvippa" kan var med opålitlig än en större hund.
Hunden blir som den umgås!

Håller med Sofia, kul med lite debatt på bra nivå!

Mia sa...

Håller inte heller med dig helt i detta att kamphundarna borde förbjudas, men jag respekterar din åsikt! Och även om jag är emot själva förbudet så drar jag mig automatiskt undan när jag möter en kamphund...
Tycker, som flera andra här, att det ligger mycket i ägaren som formar hunden.
MEN, alla djur, oavsett om det är hundar eller något annat, så finns det instinkter. Och i vissa raser så finns det mer än i andra, och detta borde man verkligen begrunda INNAN man skaffar sig ett djur!
Så ett hundkörkort, ABSOLUT! Borde införas fortast möjligt!
Och i och med det så skulle, inte alla, men väääääldigt många kamphundar "försvinna", utan att bli förbjudna. För det finns sååååå många orätta ägare till dessa djur!

Tycker iallafall att det är strongt att stå för sina åsikter, TROTS att man vet att dessa åsikter kommer skapa irritation, ilska å avundsjuka hos vissa! Mer sånt!
För grejen är ju den, att åsikterna du skriver, och säkerligen också säger, har du ju argument för. Det verkar ju iallafall inte som det bara är nåt som du vräker ur dig bara för att reta andra.
Och jag tror att det är just detta som retar andra, att du törs stå för ditt ord och argumentera för det. Och har man då inga vettiga argument emot så är det väl helt enkelt lättare att gå till personangrepp... Trist, men det är väl egentligen mest synd om dessa personer som inte törs stå upp för sig själv!
Så fortsätt att stå på dig å föra fram dina åsikter!!
Tummen upp för dig Sofia! :)

Alex sa...

Och jag måste ge tummen upp till Mia! Jag håller med dig fullständigt och hade inte kunnat skriva det bättre själv.

Fia, kul med lite debatt! Det är roligt med både högt och lågt - det ger bloggen en skön dynamik. You go!

Anonym sa...

Oj! Vilket hett ämne du väljer att plocka upp till ytan.. Det är ju det som verkar vara charmen med Dig att du gillar att skapa debatt.. Inget ont med det, men då kommer även positivt & negativt att hagla, men det är du rustad för...
Kamphundar kommer vi inte från att de har instinkten i sig...
Min älskade sambo har just en Pitbull & tro mig att jag var skeptisk och faktiskt rädd till en början...men det är precis som alla skriver att det handlar om ägaren...Men det handlar oerhört mkt om att INTE stimulera eller ge utrymme för deras instikter...
Jag trodde aldrig att det skulle gå att pussa denna lilla muskelkrabat på magen precis som jag gör med min goa Labbe...Men det går...
Fortsätt debattera, människor blir nyfikna och vill tycka och tänka..för oftast handlar det om att ingen har vågat säga det första ordet..*Jag blev nyfiken*
So Keep Strong!

Anna sa...

Jag håller med i det du skriver. Jag skulle inte vilja bo granne med en kamphund oavsett hur snäll den är. Och sen är det klart att ägaren gör hunden, men ändå nej tack till kamphundar. Sen är det ju lite lustigt när man ser vilka det är som skaffar sig den här typen av hund. De personerna har ofta många egenskaper gemensamt som inte är så positiva. Faktiskt. Kamphundar har ett oerhört starkt psyke och hamnar tyvärr väldigt ofta i alldeles fel händer, hos ägare som inte klarar av att hantera dem och som tränar dem till att bli galna. Så ska det inte få gå till, man ska inte behöva oroa sig för sin säkerhet när man möter en sån där hund. Basta.