måndag, januari 15, 2007

Ridning, rödvin i datorn och första riktiga skoterturen.

Måndag morgon, alltid lika kul. För en gångs skull är jag dock riktigt utsövd. Har varit en helt underbart lugn helg. Började fredagen med att sluta lite tidigare. Träffade upp Stefan och åkte för att storhandla inför helgen. Vi måste vara stans mest oekonomiska par, vi handlar nämligen varje dag. Gärna dyr mat. Aldrig någon planering. Så då tänkte vi ändra på det i fredags. Med stor vagn tågade vi in på Matekonomen. Efter lite brottning i bröddisken började vi shoppa på allvar. Kom på att vi nog behövde en köttermometer, eller jag tyckte att vi behövde en. Stefan kom då på att han behövde en matlagningspensel (?). Och då kom jag på att vi behövde en vitlökspress. Sen kom vi på en massa andra saker som vi behövde. Kalaset kostade över 800 spänn. Det roligaste är att vi ändå bara handlade mat till en dag, fredagens helstekta fläskfilé med timjansungspotatis. Vilka stjärnor vi är!

Efter fredagens middag med gott vin var det dags för Let´s dance. Riktigt underhållande. Efter det somnade vi tidigt, så skönt! Detta medförde också att vi vaknade redan nio på lördagsmorgonen och kände oss riktigt duktiga. Problemet var väl bara att vi låg i sängen till två. Och jag planerat att vara tidigt i stallet och ta ut Rondo på långtur. Racekörde till stallet i nysön. Solen lyste fint och Rondo verkade riktigt sugen att följa med ut på tur (ibland vill han nämligen inte gå in från hagen utan tycker det är roligare att leka katt-och-råtta-lek och leka hingst). Vi tog en sväng på myrvägen men tyvärr så var det ganska hårt så det blev lite race och mycket dressyr. Det roligaste jag och Rondo vet är annars att vara ute och galoppera i snö. När årets första snö kom i november var vi ute i två timmar och galopperade. Som tur är har Rondo världens bästa kondis och blir snarare både piggare och mjukare ju längre man rider. Under lördagens ritt fick vi hålla till godo med en snabb galopptur på en snödränkt skogsstig. Men oj så skoj det va.

Efter stallet åkte jag hem och hälsade på mor och far. När jag skulle åka därifrån så råkade jag köra på en stenjävel. En stor stenjävel. Mamma, smartot, har nämligen satt upp en bumling för att inte postbilen och resten av de som sneddar över våran gräsmatta ska hålla sig på vägen. Iaf så syndes inte stenen när snön lagt sig på den. Jag körde några meter innan jag märkte att bilen både lät och kändes konstigt. Då insåg jag faktumet. Rusar in till mamma som får komma ut med ficklampa och lysa under bilen. Vi ser stenen som kilat sig fast vid högra framhjulet, men det går inte att rubba den, varken med händer eller genom att backa/köra framåt. Inser att jag måste lyfta bilen för att få bort stenfan. Inser att jag måste gå och väcka pappa som ligger och feberyrar med frossa och svåra magsmärtor. Världens snällaste pappa får snällt gå ut i snöstormen och hjälpa sin klantiga dotter. Som tur är får vi bort stenen!

Lördagskvällen bjöd på ännu mera mys. Och en del tok. Vi låg i soffan och skämtsurfade med Stefans laptop. Plötsligt råkar smarta Sofia tippa ur sitt vinglas i datorn. Kändes bra. Panik utbröt och vi försökte liksom skaka ut vinet ur datorn. På inrådan av Stefans data-kompis Benny så ska vi försöka skruva isär datorn och torka. Det går sådär. Datorn får ligga på tork uppochner över natten. Än har vi inte vågat sätta på den. Undra hur mycket självrisken på såna där saker ligger på? Finns stor risk att jag får hosta upp den snart.

Även på söndagen vaknade vi utvilade och ickebakis. Hade egentligen bestämt att vi skulle åka långfärdsskridskor men det är inte så kul att åka i blåst. Stefan tjatade istället till sig årets första riktigta skotertur (jag har smygåkt lite en gång i Grönklitt). Eftersom jag har mina vinterkläder i Orsa fick jag låna Stefans väldigt fula gamla skoterställ. Jag såg minst ut sagt väldigt tokig ut. Turen var väldigt rolig och vi åkte så nysnön sprutade. Som tur är så är varken jag eller Stefan särskilt rädda för fart. Och det märktes.

Jag har längtat efter potatisgratäng och stek så länge och igår var det dags. Tyvärr hade Willys ingen rostbiff så det fick bli helstekt entrecote istället. Oj så gott och mört det blev! Toppade den väldigt onyttiga middagen med tobleroneglass och kolasås. vilket visade sig vara en väldigt bra kombination. Somnade tidigt, mätt, lycklig och kär.

Vaknade i morse sådär sugen på ny vecka. Nu känns det bättre. Har haft morgonmöte med gänget och surfat alldeles för länge. Nu ska jag planera nästa tidning och sen blir det lunch. Är galet sugen på fisk! Idag ska jag också göra som resten av Sverige gör i januari - börja träna för beach 2007. Inte för att jag egentligen behöver, har gått ner istället för upp under jul. Men faktum är att man orkar mer när man tränar. Nej, nu msåte jag göra lite nytta!

Inga kommentarer: