torsdag, januari 18, 2007

Floating, skakning och infraröd bastning

Vilken härlig morgon jag haft. Förmiddagen har nämligen ägnats åt friskvårdsreportage. Detta ägde rum på ett "bodycenter". Jag började med att testa BEMER, vilket inte var så avancerat. Jag fick ligga på en matta som sände ut elektroniska signaler genom mig. Detta ska tydligen förnya cellerna. Det kändes inte så mycket förutom att jag blev varm och skön i kroppen. Efter det var det dags för det riktiga träningspasset - på en Body Plate. Man kan också kalla det för en skakmaskin. På den görs massa övningar och i kombination med skaket så blir det tydligen en både bra och för kroppen skonsam träning. Det var verkligen jobbigt och efter mitt 25-minuters pass med isntruktör var jag rejält mör. Instruktören berättade att det motsvarade 1,5 timme i gymmet. Kände mig grymt nöjd efteråt!

Det bästa och skönaste var floatingen. Jag fick hoppa ner in en saltvattensbehållare med kroppstempererat vatten. Där skulle jag ligga och flyta i 45 minuter. Först var jag lite skeptisk men när jag hoppade i var det bara så skönt och avkopplande. Det var beckmörkt och tyst (jag hade öronproppar) och efter ett tag så kändes det som om jag svävade. Man tappade liksom uppfattningen om tid och rum. Jag hade också väldigt ont i nacken innan men det var som bortblåst efter ett tag. Vattnet var så salt att man blev helt oljig och härlig. Idag har jag alltså badat i 400 kilo salt. Hehe.

Efter floatingen var jag helt dåsig. Då fick jag krypa in i en infraröd bastu. Den såg lite ut som en vanlig bastu men kändes inte alls som en sån. Det var lätt att andas trots värmen och det var bara behagligt. Till råga på allt tappar man ca 900 kalorier på en halvtimme. Det är sjukt bra det. Det uppnår man ju knappt genom intensiv träning.

Efter mitt lilla reportage kände jag mig som en ny människa! Nu är jag åter på redaktionen men funderar starkt på att springa till Kompis, en butik som startar sin rea idag. De har mycket VILA-kläder. Jag gillar VILA-kläder. I eftermiddag bär det av till Älvdalen för matreportage. Mums!

Inga kommentarer: