fredag, april 20, 2012

Minus åtta

Jag ska faktiskt skryta lite nu. Det får man, om det är befogat. Skrytet gäller min karaktär, så måste det definieras. Min karaktär och jag har gått ner åtta kilo på ett par månader.

Såg en intervju med årets personliga tränare (ja, det finns tydligen ett pris för dem också). Han sa följande om hur man når resultat. Nummer ett: kosten, nummer två: kosten, nummer tre: styrketräning och nummer fyra: konditionsträning.

Att kosten är viktig visste jag sedan tidigare. Det är fakta. Och jag har varit en massa sjuk och har inte kunnat träna så mycket på slutet. Ändå fortsätter jag nedåt och det beror enbart på kosten. För mig och många andra går det inte att förlita sig på bara träning. Det är bra kost som gäller.

Har länge förespråkat en kolhydratsreducerad kost och det står jag fast vid. Har testat LCHF tidigare och det funkar okej. MEN det är verkligen inte okej att skotta i sig så mycket fett, jag känner att min kropp inte mår bra av det. Dessutom är det väldigt få som lyckas hålla sin LCHF-diet strikt. Och det är liksom det den dieten går ut på, att ställa om kroppen att använda fett som bränsle istället för kolhydrater. Vad många amatörer inte förstår är att de sabbar den förbränningen direkt genom att till exempel dricka lite för mycket vin, eller "fuska" med kolhydrater på helgerna. Det funkar inte. Då sabbar man den där förbränningen och kroppen blir förvirrad.

Jag har nu kört det som funkar absolut bäst, inte minst i längden. Grönsaker i massor och mycket bra protein. Lagom med bra fetter och kolhydratskällor i form av bär, grönsaker som vuxit ovan jord samt vissa mejeriprodukter. Detta följer jag mycket strikt under veckorna för att sedan kunna fuska lite, med betoning på lite, under helgerna. Inget godis i sikte, inga chips. Däremot kan jag unna mig lite mörk choklad, en god bit ost, lite nötter och ett par glas vin på helgen.

Nu ska jag komma igång med träningen igen för att tajta till kroppen lite mer.

Hur gör ni när ni behöver tappa några kilon?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Jättebra jobbat :)!! 8 kg är mkt.

Kör oxå kolhydratsnålt när jag vill droppa nåt kilo. För nån månad sen ville jag gå ner 5 kg och hamna under 60 strecket igen.
Fixade det på några veckor men mådde så sjukt bra av att äta kolhydratsnålt så jag äter så än! och vikten har legat kvar på målet jag hade.Även ttappat lite till nu när jag börjat löpträna.

Tillhör inte heller kategorin av folk som skottar i sig fett.Men väljer såklart riktigt smör & grädde till matlagning och väljer fetare ostar,fet creme fraiche osv.Man måste ju få i sig liiite mer fett än vanligt för att känna sig mätt när man tagit bort mestadelen av kolhydraterna.
Ganska häftigt att kroppen själv byter energikälla utan problem.Men denna kosten är ju vad kroppen är van från allra första början så det kanske inte är så konstigt ändå :)

Min helglyx är 70 % choklad :P och lite annat lchf bak :)

Anna sa...

Grattis till viktnedgången, bra jobbat! :)
Jag försöker också dra ner på kolhydraterna och öka på fettet istället. Försökte mig på LCHF, herregud hela kroppen strejkade, huvudet värkte och magen protesterade. Det kan som du säger inte vara hälsosamt att överdriva fettintaget som det känns att man gör med lchf. Ibland ville jag bara kräkas när frukosten bestod av fett med fett typ.
Lagom är bäst ;)
Om du har tid och lust att tipsa i bloggen om goda och kolhydratsnåla måltider så skulle jag bli jätteglad. Inspiration behövs alltid, och du är bra på att inspirera! :)