tisdag, april 03, 2012

Lite rädd

Ojojoj, rovdjursutredaren presenterade precis sitt förslag om att öka vargstammen för att slippa inavel, bland annat. Jägareförbundet vill ha 150 vargari landet. Rovdjursutredaren vill ha 450 individer. Jag vet inte hur det är med er men jag känner mig faktiskt nervös och rädd över reaktionerna kring det här. Det kommer ju liksom ta hus i helvete bland varghatarna.

Skulle denna gång uppskatta en diskussion som förs på en vuxen, hög och rimlig nivå. Utan massa skit, som det alltid annars blir i just den här frågan. Själv bryr jag mig faktiskt inte så mycket i vargfrågan men är så klart intresserad av den, eftersom det är hett stoff där jag bor. Jag tycker å ena sidan att rovdjurspolitiken ibland saknar förankring på landsbygden där vargen finns. Å andra sidan tycker jag att man som jägare ska vara i skogen på skogens premisser. Närgångna djur i tätbebyggelse är en annan femma, men det gäller inte bara varg utan även björn. Och jag kan inte förstå varför alla är så rädda för vargen, då är jag mer rädd för att stöta på en björn. Det går ju knappats att jämföra antalet angrepp på människor. Har det hänt en halv gång i modern tid att en varg attackerat en människa? Att jämföra med betydligt fler björnattacker.

Inga kommentarer: