måndag, april 02, 2012

Kolla älgen

Gick faktiskt bara på ett endaste aprilskämt igår och det var när maken stod i köket och vrålade "kolla älgen" och pekade ut. Jag tände så klart till, djurnörd som jag är, och tryckte ansiktet på rutan. Men, ingen älg.

Det är kul med aprilskämt. Mest lurad har jag blivit av min mor. Ett år kom hon intassande i mitt flickrum och viskade "Osis har fått ungar". Jag började gråta av lycka, och reflekterade inte över att Osis var en sedan många år tillbaka kastrerad hankatt. "De bor i förrådet", sa hon varpå jag slängde på mig en morgonrock och gick ut för att febrilt leta efter hankatten och hans ungar i förrådet. Senare samma morgon gick lillebror på samma skämt...

Nåt år senare, det måste ha varit sista året när jag bodde hemma och alltså var jag 15 bast, slog hon till igen. De var nog ganska less på mitt sjusoveri på helgerna, och lika less var de nog på att mitt liv kretsade kring smink, killar och kläder. Så, mamma väckte mig tidigt en lördagsmorgon med orden "de är några killar här utanför och frågar efter dig": Gissa om det blev fart på tonåringen? På blott några minuter var jag inte bara uppe, utan även påklädd och - så klart - toksminkad. Smög ut och letade efter killar. Jag gick runt huset, letade och ropade försiktigt. Inga killar, men grundlurad.

Inga kommentarer: