tisdag, april 17, 2012

Ingen tvåa

När Stefan och jag hade varit ihop ett par år så började tjatet; när ska ni ha barn då? Tjatet då går dock inte att jämföra med hur det är nu. Med en två och ett halvåring verkar det vara självklart att det är fler barn på gång. Kan ärligt säga att jag minst en gång om dag, ibland fler, svarar på frågan om det inte blir ett till snart.

Nej, det är verkligen inte på gång. Jag tillhör dem som vill ha långt mellan barnen. Tycker nästan att det är någon "typ två år mellan barnen"-hysteri. Det argumenteras för att småbarnåren ska betas av så att man har det gjort, att ha barnen tätt för att de ska kunna leka med varandra och - inte minst - att man har kvar samma föräldrapeng om man får barn tätt.

Well, jag köper inte det där. Eller, för att inte trampa någon på tårna, det funkar inte för oss. Jag älskade att ha en bebis och ser verkligen, verkligen fram emot att ha en igen. Men, nu njuter jag i fulla drag av att ha en liten tjej och att vi kan ge henne all uppmärksamhet. Sen när hon är större, kanske fyra fem år så där, då vill jag ha en till.

Hamnade i en barnvagnsdiskussion på Fejjan igår. Folk är ju så enkelspåriga när det gäller vagn och alla ska ha samma samma. När jag får en till ska jag ha en Bugaboo Donkey. Så himla snygg och bra vagn!

8 kommentarer:

K sa...

Bra då är vi två som känner samma sak!!!:)
Får höra den fråga också ca 2 ggr per dag, säger bara.
Ingen bråska.
Men du..när Stella är 4-5 år så behöver ni nog ingen dubbelvagn:)
Kram K

Sofia sa...

Precis: Ingen brådska.

Donkeyn finns som singelvagn också... och den ska jag ha :)

KRAM

Lisa H sa...

mina kids är 1 o 5 och de är helt underbart samtidigt som man har en sror kille som har väldigt mycket tankar å känslor så får man mysa med en liten bebis. å även fast de är 4 år mellan dom så skrattar dom båda två åt varandra så dom kiknar...
Tycvker ni gör helt rätt i som väntar. Njut av er stella, jag vill tro att om man har barntätt att man inte hinner njuta å ta tillvara på de små åren på samma sätt som om de är ett par år i mellan.
=)

Sofia sa...

Låter toppen med fyra år emellan. Det är så jag tänker just nu :) Håller helt med angående njutningen. Två blöjbarn, två som ska matas, kläs... inte för mig. Tack för dina reflektioner!

Nina sa...

Klart att det finns + och - för båda valen.

Eftersom ni är en del som pratat så positivt om barn med stor ålderskillnad så måste jag slänga in lite positivt om två tätt också.

Vi valde två täta och det är för att vi vill ha det så och inte för några ursäkter.
Det är 22 mån mellan Rocky och Neo. Rocky var blöfri redan vid två års ålder, så jag har aldrig haft två blöjbarn ;)

Och jag lovar att uppmärksamheten räcker till dem båda och de har vanan sedan små att mamma och pappa räcker till fler än en. Tror det kan snarare vara värre åt andra hållet. Där ensambarnet har fått all uppmärksamhet från alla håll och kanter och helt plötsligt vid femårsålder ska börja dela.

Du kommer aldrig sluta få den frågan om när nästa kommer. När du har fått andra, då börjar de fråga när 3:an kommer :)

Anonym sa...

Verkar nog bli trångt med en 5åring i den ,är nog bättre hon cyklar brevid.

Sofia sa...

som skrivet så LÄS, donkeyn finns som singelvagn.

Sofia sa...

som skrivet så LÄS, donkeyn finns som singelvagn.