torsdag, april 15, 2010

Skäms!

Läser på dt.se att Sverigedemokraterna ställer upp i åtta Dalakommuner i valet i höst. Jag vill ta upp stora skämskudden och sätta mig bakom den ett tag. Det är bedrövligt, det är vad det är. Har människor så mycket rädsla, och okunskap? Och är så jävla trångsynta? Jag blir lika förbannad som jag blir ledsen.

Visst kan man ha åsikter om invandrarpolitiken, det får man ha, men Sverigedemokraternas åsikter känns väldigt långt borta för min del.

Vet ni vad det värsta är? Att jag har "vänner" på Facebook som går med i gruppen "Sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack"!. Ännu värre är att jag vet att vissa av er som läser det här kommer tycka att jag har så fel. Att Sverigedemokraterna är bra. Jag tycker synd om er.

Ska ni kommentera det här inlägget så får ni för Guds skull stå för vem ni är. Annars är det bara ytterligare ett tecken på vilka fega stackare Sverigedemokraterna och dess sympatisörer är. Skäms på er!

Update: Karin tipsar den här boken som kommer ut snart. Den första riktiga kritiska granskningen om partiet. Den ska jag läsa, inte minst för att kunna bemöta och diskutera ner alla bondjävlar som inte fattar bättre än att sympatisera med det här. Fast, det kanske jag inte behöver läsa en bok för att bemöta.

6 kommentarer:

Karin sa...

En kompis till mig har skrivit den här boken; http://www.facebook.com/group.php?v=app_2344061033&gid=337621808518#!/pages/Ut-ur-skuggan-en-kritisk-granskning-av-Sverigedemokraterna/100885043288339?ref=ts

Kommer ut snart. Då är det de som får skämmas.

Sofia sa...

Den ska jag läsa! :)
Tack för tipset.
Skönt att sanningen kommer fram, och att de får skämmas. Skämmas ögonen ur sig förhoppningsvis.

Jessica sa...

Finns även en annan bok som diskuterer bland annat Sverigedemokraterna en hel del. "Hatet mot muslimer" skriven av Malm (kommer inte ihåg förnamnet). Lite saftig då den är på drygt 800 s men intressant! (Kan meddela att den verkligen totalsågar SD)

Niklas Lindgren sa...

Hej Sofia,
jag tycker att det verkar vara du som har en obefogad rädsla för sverigedemokraterna och okunskap om många samhällsproblem som sd:s sympatisörer upplever i sin vardag. Vad vet du egentligen om sd som inte filtrerats genom media? Vad vet du egentligen om invandringens kostnader och konsekvenser?

Ha en bra dag!

Johan Norling sa...

Man kan ju undra vem det är som besitter okunskap. Men än så länge sitter du ganska tryggt uppe i Norrland. Men mångkulturen kommer dit med så småningom. Och då kommer du förstå varför SD växer.

Sofia sa...

Haha, det här var det mest underhållande på länge.

Niklas och Johan: Trots att jag bor uppe i "Norrland" så har jag bott och levt i mångkulturella samhällen, till exempel i en förort med väldigt hög andel invandrare och jag sympatiserar ändå inte med Sd.
Vill också påpeka att jag faktiskt vet vad partiet står för och kan också kritiskt granska det media skriver (hey, jag är journalist). Har dessutom skrivit min b-uppsats i retorik om just mediabevakningen av SD efter valet 2002, så jag kan påstå att jag är mycket insatt i ämnet.
Som jag skrev så får man absolut ha en åsikt om invandringen och dess konsekvenser, det kan även jag ha, men den politik som Sd för tycker jag inte står för en nyanserad bild av det. Jag tycker att de/ni är skrämmande.