torsdag, april 08, 2010

Påsken i bilder

Den här påsken var så bra alltså. På alla sätt. Jag är dock rätt dagvill när det gäller vad som hände vilken dag. Men kul var det!

Skärtorsdag: Jag hade köpt lammrostbiff. Aldrig testat tidigare men det gör jag definitivt igen. Vilket kött! I klass med lammytterfilé fast till halva priset. Jag körde på låga temperaturer i ugnen och köttet blev bara så mört. Serverade med en rödbetsrisotto och ljummen chévrekräm med liten smak av honung och en sallad med rostade pinjenötter. Tog en så himla fin bild men upptäckte dagen efter att jag minsann glömt att sätta i minneskortet.. blondiner alltså!
Efter maten, som jag, Stefan och Hasse avnjöt kom Tin på besök och vi blev även förstärkta av grannen Per. Kortleken dammades av och vi körde ett parti plump. Så kul! Kortspel är underskattat. Grabbarna fortsatte med Chicago medan jag och Tin förslyttade oss till vår säng för lite tjejsnack. Min fina tjej!

På långfredagen var det så äntligen dags... för tjädermiddag! Hasse och jag har planerat att laga till denna tjäder under väldigt lång tid och nu var det alltså dags. Vi kände oss lite förvirrade till en början och kollade upp lite hur en tjäder bäst tillagas. Vi brynde den runt om, ursäkta för sjukt äcklig bild men jag fick lov. Och så stoppade vi in massa gott som lök, rotfrukter och bacon i den och skjuts in i ugnen ett par timmar eller tre. Av godakerna som legat inne i tjädern gjorde vi sås, som även innehöll rödvin, grädde, fond och svartvinbärsgelé. Serverade med mina goda potatisbakelser med västerbottenost samt en ljummen sallad på haricot verts och sockerärtor samt gelé. Givetvis med utvalt vin som passade till. En riktig höjdare så nu hoppas jag att Hasse jagar någre fler roliga viltfåglar som vi kan laga till. Denna kväll fick gourmetligan i Långlet (jag, Stefan och Hasse) sällskap av Benny och Carro. Mycket trevlig kväll!






Lördagen var en magisk dag. Så som en fin vårvinterdag med utehäng med goda vänner bara kan vara. Vi mötte upp familjen Wigren/Starell: Karin, Freddan och Ella i Grönklitt. Först blev den en vända i Björnparken där småtjejerna blev introducerade för vilda djur. De fattade nog inte så¨mycket men var glada ändå. Efter en skön promenad i Björnparken förflyttade vi oss till underbara Fryksås och Smidgården. Det var så där vackert och fulländat som det bara blir ibland. Vi solade oss, åt våfflor och grabbarna drack öl. Vilken guldkant det var på den dagen!
Var medbjudna på galej den kvällen med efter all friskluft och sena middagar kvällarna innan valde vi sängen och film.










På påskdagen hade vi en härlig fikadag. Först kom våra fina Göteborgare Nina och Rickard med Rocky och nytillskottet Neo, två månader. Vi har alltid så trevligt när vi ses så nu hoppas vi att det blir oftare. Rocky hade blivit så stor och pratade och drack "baffe" (lillkillen, två år, väljer kaffe framför saft, godingen). Rickard, bilproffset, fick även in oss på att byta Audin mot en betydligt större Volvo XC90 så nu är vi insöade på det... hehe.
Efter fikabesök ett kom Stellas faster och gudmor Therese med sambo Sven och hans föräldrar som alla varit i Sälen. Mer fika och bullar och även det var så klart väldigt trevligt.

På kvällen dök Freddan och Karin upp men några till och vi hade lite mys här, allre helst jag och Karin som drack vin och pratade om allt mellan himmel och jord. Som jag önskade att denna pingla bodde närmare!

Så det slut på helgen och annandag påsk i måndags. Vi lämnade, mycket efterlängtat (av dem, alltså) av Stella hos farmor och farfar, som firat påsken i Sälen. Kändes konstigt att åka själva iväg, jag och Stefan. Vi styrde kosan mot Orsa och föräldrarhemmet. Vi ska hjälpa dem att tömma huset, eftersom det ska säljas, och jag har den storra lyckan att frossa i roliga saker (eftersom mina föräldrar är fenor på att hitta just roliga, udda saker). I måndags plockade jag med mig två fina karmstolar, en motionscykel och - framförallt till Stefans stora lycka en laserskrivare/fax/kopiator/scanner. Tekniknördens påsk var gjord! Avslutade denna påsk med middag hos svärisarna där Stella hållit hov. Efter denna underbara påsk kan vi bara bekräfta att Stella är världens gladaste bebis. Och att livet har blivit så himla mycket bättre sen denna skatt kom till oss.

1 kommentar:

Nina sa...

Sicken påsk ni har haft:)

Jättefina bilder och Stella är verkligen gladast :)

Vi måste styra upp fler dejter och nästa hoppas vi blir i Göteborg inom en snar framtid.

Kram