måndag, maj 31, 2010

Fina skor och god mat

Måndag. Det drar ihop sig. Till Mallis. Hade nyss ett alltid lika trevligt samtal med Karin där vi planerade en massa. Tillslut sa Freddan att vi skulle sluta babbla. Well, jag tror Freddan och Stefan förstår att det kommer att bli en hel del babbel den här resan. Så jäkla trevligt resesällskap alltså. Och så perfekt med en Stella-bebis och en Ella-lite större bebis. Det blir solstolshäng med lek i skuggan (även om jag och Karin började fundera på hur vi ska kunna pressa lite sol).

Här hemma ryktas det om ryssvärme. Jag har lärt mig att på det lilla ljus som sipprar ut från rullgardinen se vad det är för väder. Och i dag blev jag glad när jag slog upp mina grönblå. Soool. Började med pw, lite kaffe i solen, lunch och sen drog Stellis och jag ner på stan för lunch med Tin. Trevligt, som alltid. Sen hade jag tid på lasarettet för att kolla blodvärde och lite annat. Allt var perfekt så nu ska jag undersökas vidare. Men det får bli när vi kommer hem.

Även om det vankas ryssvärme härhemma så kan jag knappt hålla mig till att få åka iväg. Fatta en vecka utan måsten, städning och matlagning. Bara mys, sol, bad, chill, surr och lasy days. Niiice.

Bjuppar på några bilder från sista tiden. Här är jag under fredagens grillfest.



Jag svängde ihop Leilas rabarber- och jordgubbspaj kvällen till ära. Denna är to die for. Leila är min bakguru. Jag tycker, att ska man unna sig bakverk och kakor så ska de innehålla mycket smör och socker. Annars kan man lika väl låta bli. Hoppas också att alla bojkottar margarin. It´s no good. Denna gör man genom att knåda ihop 250 g kallt smör, 1 1/2 dl råsocker, 1 1/2 dl kokosflingor, 2 1/2 dl vetemjöl och 1 1/2 dl havregryn. Man smörar en form och lägger valfri mängd, typ 3 rabarberstjälkar och 6 dl färska jordgubbar i fina bitar som man blandar med 1 dl socker och 2 msk potatismjöl. Så toppar man med smuldegen och kör i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter. Jag garnerar med färska jordgubbar, citronmeliss och pudrar florsocker över. Äts med en bra vaniljglass (inget billigt skit), vispad grädde eller vaniljsvisp. Så himmelskt gott. Det här är pajernas paj.



Mer bakning. Leila är raceptmakaren även denna gång. Focaccia, detta ljuvliga och lättbakade bröd som går att variera i oändlighet. I lördags gjorde jag ett med feta, vitlök och allehanda örter. Recept: Rör ut 25 g jäst i 3 dl ljummet vatten. Tillsätt 1/2 dl god olivolja, 1 msk flingsalt, 2 msk honung och 7-8 dl vetemjöl, vanligt eller special. Jag brukar röra ihop det hela med degkrokarna till elvispen, för det går snabbats. Jäs 45 minuter. Knåda med mjöl och platta ut på en form som du penslat med olivolja och strött med filingsalt. Jäs ytterligare 35 minuter och tryck sedan hål i degen med fingertopparna. Fyll med valfri fyllning och ringla över olivolja och strö över flingsalt. Baka i 225-gradig ugn i ca 10 minuter. Brödet på bilden är obakat.



Här har vi tröttmorsan osminkad i glasögon med resten av tjejerna i familjen. Mys på hög nivå.



I dag kom mamma och pappa på middag. Jag kan tycka att måndagar är så vansinnigt tråkiga så varför inte pigga upp med en god middag? Bäst just nu är sparris. Jag älskar dem! Gjorde en sparrissoppa på grön sparris genom att koka tre knippen sparris i bitar i lättsaltat vatten. I en annan kastrull fräste jag två gula lökar i smör, slog på ca 1 dl vitt vin och körde sen i ca 3 dl grädde, en fond du chef-buljongklick och några deciliter av kokspadet från sparrisen som fått koka några minuter. Spar några knoppar av sparrisen till garnering. Man håller dem fräscha genom att efter koket lägga dem i isvatten. Resten av sparrisen åkte ner i gräddkoket och mixades sedan och smaksattes med citron, salt och peppar. Jag gjorde även en örtolja av färska örter och olivolja och ringlade över samt grillade hastigt några tigerräkor. Mums!



Blev en focaccia till soppan. I dag med vårlök och getost.



Kolla de här skorna. Carro har köpt dem i NYC och de är ju så coola att man smäller av. Roligast är när Stellis springer runt i dem i gåstolen.



Det var en liten update. Nu ska jag gå och skriva lite på packnings- och köplistan inför Mallis.

3 kommentarer:

Karin sa...

Underbara skor och underbart att vi ses på fredag.Kram

Lotta sa...

Heej!
Maten såg verkligen supergod ut och skorna var ju jätte fina!! :)
Så ni åker snart nu?
Hoppas ni får en underbar resa!!!!
Btw jag är inte ett dugg avis (eller jooo lite då! hihi )!! ;)

Kram på er!

Jenny sa...

Gott, vi har samma matfilosofi, riktigt smör, riktig mjölk och kvalité. Tänkte på en helt annan sak när jag läste om tröttheten. Kanske kan det vara magnesiumbrist? Jag har ätit mg-tabletter i ca två veckor och skillnaden var märkbar på 2 dagar. Det började med att jag gick till hälsokost och sa att jag rörde mig så mycket i sömnen så jag väcker min sambo, och att jag inte känner mig utvilad när jag vaknar. Hon sa direkt att jag kanske har mg-brist och visade mig en burk. Prova´t!

Super tack för alla recept!! Ska fixa ihop allihopa. En annan sak jag ska fixa ihop är en egen blogg, för så här långa inlägg kan man ju inte hålla på att skriva. :)Alla vi läsare är säkerligen avundsjuka på att ni åker, så jag instämmer, ha det underbart på Mallorca! Det är härligt där! (och undvik om möjligt restauranger som skyltar med foton på maten, hihi)