söndag, maj 23, 2010

Älskar verkligen dessa ord

Jag är inte mycket för att citera andras kloka ord. Men även jag kan göra undantag. Det var min kära mor och största förebild i livet som visade mig de här orden en gång för länge sedan. Om alla hade en sån mamma som jag har så tror jag fler tjejer skulle ha lite mer go och självförtroende i sig. Det är min viktigaste uppgift i livet; att få Stella att våga tro på sig själv, prova sina vingar och ta för sig av livet. Samt att så klart skydda, stötta och finnas där som är det mest uppenbara.

Det här talet höll Nelson Mandela vid sin presidentinstallation i Sydafrika 1994. Jag gillar allt utom Gud-tjafset.

Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga.
Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.

Vi frågar oss:Skulle jag vara lysande, fantastisk,begåvad och förbluffande?
Egentligen - hur kan vi undgå att vara det?

Du är ett barn av Gud.
Världen är inte hjälpt av din småbarnslek.

Det ligger inget stort i att krympa, så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra.

Vi föddes att förverkliga Guds härlighet inom oss.

Den finns inte bara i några av oss:
Den finns i alla.

Och när vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

När vi gjort oss fria från vår egen rädsla.
Gör vår närvaro andra automatiskt fria.

5 kommentarer:

Therese♥ sa...

Jag älskar också dessa ord av Nelson Mandela!

Karin sa...

Din mor är klok och snäll-precis som du och precis så kommer Stella att bli.
Det tror jag på-på din ord och på din vänskap.Tack för att du skrev så fint i min lilla Blogg.Ses snart.Kram

Jenny sa...

De visaste ord. Det var Birgitta Williamsson som skrev dessa, och Mandela använde det i sitt tal. Tack för att du för orden vidare! :)

Anonym sa...

Ett litet tips bara, ha en namnfest istället för ett barndop. Ett dop skulle lukta lite dubbelmoral eftersom du inte köper "gud-tjafset".

Sofia sa...

Therese: Ja de är verkligen underbara :)

Karin: Du är för go du! Jag tycker så mycket om dig. Verkligen längtar till Mallis nu. Kram.

Jenny: Att det var denna dam som skrivit dessa ord visste jag däremot inte, tack för upplysningen :)

Anonym: Eftersom du inte har en jävla aning om hur vi tänkt vårt dop så tycker jag att du ska hålla dina små eller stora fingrar i styr.