måndag, april 21, 2008

Ljusare tider

Det är ofantligt skönt att känna att den energi och livsglädje som uteblivit under några veckor är på väg tillbaka igen. Det är lycka det. Känner till och med glädje över att arbeta så det har jag gjort några timmar idag. Nu väntar dock aktivitet i det fria - det tål att upprepas hur många gånger som helst: våren du är så välkommen! Det är ljuvligt ute.

I var jag med om en extrem vill ha-upplevelse. Bänkskivan from heaven. den var så snygg att det inte finns ord till att beskriva hur snygg den är. Ska få offert idag, nervöst. Vi räknar med att den kommer ligga på runt 47 000. Det är extremt mycket för en bänkskiva. Så vi får se. I Mpngsbodarna där den fanns var det väldigt roligt att se på hur de gjorde diverse stengrejer. Mitt ute i skogen ligger den lilla fabriken. Kontoret var ihopbyggt av flera byggbaracker och säljaren som hjälpte oss berättade att de flesta som kommer dit och handlar bor på Östermalm eller i slott. Han visade några av de kök som de levererar bänkskivor till - i miljonklassen. Man kunde till och med få sitt adelsmärke inristat i skåpsluckorna i de här köken. Lådorna var invändigt klädda i skinn för att det inte skulle skramla så mycket. Jag frågade om det var ok att kombinera sitt ikea-kök med deras bänkskivor. Så skrattade vi lite. När vi skulle åka så kom en väldigt välpolerad lyx-merca med tyskregistrerade skyltar och ur hoppade en riktig stekare i kostym, med perfekt sidbena och blankpolerade skor. Såg väldigt roligt ut när han klev ut i geggan i skogen. När han kom hade de inte tid för oss längre så vi fick hoppa in i Stefans pickup och åka hem. Olika faller livets lott. Haha.

I fredags kväll invigdes också grillsäsongen. Hur gott kan det vara liksom? Vi avslutade med kortspel där jag som tur var segrade i plump. Känns skönt att man numera kan cykla runt i byn på middagar. I lördags var jag och spanade in mitt högblanka kakel. Tror nog att det blir det. Nöjd över beslutet firade jag med rosé och åkte därefter hem till gamla klassis-Rickard och festade loss med två systrar Knutsson plus några fler. Jävlar va roligt jag hade.

Inte lika roligt var det igår när hela husets avloppsystem skulle bytas. Jag kan inte komma på något jag var mer osugen på än att byta avlopp bakis. Som tur är fick jag frisedel och satte mig istället i solen. När jag ledsnat på det blev det en tvåtimmars cykeltur på guldfaran. Var också inne hos grannen som i onsdags fick en liten Lilly. Hon var ljuvlig, så där som bebisar är. På kvällen bjöd mamma och pappa in till spansk afton, inspirerade av Valencia förra helgen. Vi njöt av tapas, paella med massa godsaker och spanskt rioja-vin. En väldigt bra helg!

Inga kommentarer: