torsdag, januari 31, 2008

Att betala för att få jobbigt och ont

Jahapp, då var det gjort. Idag har jag inhandlat komplett längdskidutrustning för många tusenlappar. Det känns lite konstigt, att liksom pröjsa dyra pengar för något som man vet att man kommer att få det jobbigt av. Jag anammar Intersports slogan "Älska utmaningen". Eller.. jag älskar den inte ännu men jag kanske kan så småningom.

Skidutprovning var en ovan sak. Jag fick ta av mig high heelsen och hoppa upp på någon bänk i bara Falke-strumpbyxorna (ja, alltså jag hade ju kläder). Mina fötter stank citron eftersom jag dränkte in de små fossingarna Lushs lemon butter i morse så det stackars skidproffset undrade nog. Först skulle det mätas spann, som det heter på skidspråk har jag fått lära mig. Därefter provas pjäxor, jag tog ett par väldigt funktionella (verkligen inne i skid-språket nu) som man både kan använda till skidåkning och långfärdsskridskoåkning (ja, jag håller på att bli friluftsnörd). Innan jag ens hade provat speciella skidstrumpor och speciella skidhandskar, för att inte tala om några flashiga stavar, så anade jag att kulorna började rulla iväg. Sen tillkom slipningsavgift för de snälla gossarna var duktiga och slipade och gjorde gud vet vad med mina skidor. En och en halv timme senare fick jag och Stefan komma och lösa ut kalaset. Det sjuka var att jag kände mig nöjd över mitt nyblivna skidnördskap.

Nu är det allvar. Anledningen till skidinköpet är att jag tackat ja till det Vasaloppsläger som skidkungen, och f.d. Vasaloppsvinnaren Staffan Larsson anordnar i helgen. Det hela inleddes nyss med en middag. Det var jag, stockholmare, smålänningar och skåningar. De andra hade ju i alla fall en anledning till varför de inte tränat något - bristen på snö - det var mer än vad jag hade. Som tur är skrattade alla gott när jag förklarade att jag trots att vi bor vid Vasaloppsleden inte har åkt en meter. På 14 år. Efter genomgång lämnade jag resten av gänget på hotellet där alla så festligt bor för att åka hem och skriva så att jag kan vara ledig i morgon. Eller ledigt förresten, det blir det nog knappast. 08.15 ska jag valla, eller i alla fall försöka valla, och sen är det teknikträning i 2,5 timmar. Varför, varför Sofia Westman har du gett dig in på det här?

Tjejvasan 2008 here I come (det är väl sådär töntigt man ska uttrycka sig nu? I love it).

Inga kommentarer: