tisdag, maj 15, 2012

PT-träning nästa

Styrketräning. Inte så kul men nödvändigt om man vill forma kroppen. Fler och fler träningsgurus påtalar vikten av det, att det inte räcker med att springa på massa konditionspass om man vill få de resultat man vill ha. Nej då gäller det att varva konditions- och styrketräning. Jag läste nyss hur årets PT i Sverige listat vägen till resultat. 

1. Kosten. 
2. Kosten. 
3: Styrketräning.
4. Konditionsträning.

Återigen bekräftas min tes om hur viktig kosten är. Säger grattis till de som kan äta vad de vill och träna och på så sätt hålla sig i form. Det funkar inte för mig, utan det krävs en gedigen kostinsats kombinerat med träning, så klart. 

Jag körde en rejäl träningsperiod för ett par år sedan och körde då enligt Body for life-konceptet. Det innebär i korthet tre korta styrketräningspass i veckan och tre korta men intensiva konditionspass. Well, det gav resultat när jag gick all in. Har aldrig varit så nöjd med min kropp som då. 

Nu har jag inte samma tid och inte samma kropp heller för den delen, haha. Men jag ska komma igång med bra styrketräning och därför har jag bokat ett PT-pass med Pernilla efter jobbet för att uppdatera mig lite. Hoppas det blir hårt. Jag tycker nämligen att är man på gymmet/passet, då kör man! Har svårt för de här som mest lallar med utan att ta i. 

2 kommentarer:

Jenny sa...

Håller inte med denna pt. Jag tränar med en annan pt:s metod - fem dagar i veckan, 1-1,5 timme.
Så äter jag vad jag vill.
Nu äter jag sällan godis, chips, friterat och snabbmat för jag tycker inte att det smakar särskilt gott. Min last är istället kanelbullar. :)

Sofia sa...

Kul med reflektion. Jag vill gärna komma dit, att jag kan äta vad jag vill (är precis som du inte så intresserad av godis och sånt utan det är god mat som är min last). Men fem pass i veckan hinns nog inte med. Får nöja mig med fyra.