måndag, augusti 30, 2010

Måndag och färgfunderingar

Måndag utan måndagsångest. Det är bra det. Alltid nya tag på måndagar, känns det som. Det kliar i mina fingrar, jag vill göra om nåt här hemma. Typ måla, fixa, hotta upp. Det ska jag göra och det är nåt rum på övervåningen som ligger risigt till. Kanske Stellas? Vill göra det till ett riktigt flickrum, fast med stil (inte hundra white trash-nyanser av rosa). Kan också bli hallen och där blir det färg. Jag gillar färg. Kanske ska smälla upp en riktigt färgglad färg eller tapet på nån vägg? Eller så är det gästrummet som ska hottas. Vi får se. Planerar ett besök på Färgaffären efter lunch.

Jag har funderat på det här med färg en del. Vi har en bra bas i vårt hem. Vita väggar i huvudsak, mattlackad ekparkett och en del svart. Till det adderar jag färger som cerise, turkos eller grönt. Men det är för lite. Jag vill ha mer färg i mitt liv. Ska fixas! För det blir man glad av. Färg.

Och när vi ändå är inne på det här så är jag egentligen så jäkla less på vitt, framförallt på att alla ska ha allt vitt. Överallt. Vittvittvitt. Så trist, så opersonligt. Och är det inte så typiskt, att alla alltid ska ha samma. Likadant med lantligt. Tror hela Mora har en lantlig inredningsstil. Alla inredningsbutiker i stan (och det är en del, med tanke på invånarantalet) ska ha lantligt hit och lantligt dit. Missförstå mig inte, det kan verkligen vara fint med lantlig stil men det blir ju så tråkigt när alla ska ha det. Det känns som att många inte hittar sin stil och därför tar lantligt - som alla andra. Trist.

Själv skulle jag uppskatta om det kunde komma nån butik med lite mer färg och udda grejer. Typ Rice. Köpte urcoola prylar på Stockhome när jag var i huvudstaden häromveckan. Till exempel servetter i grälla färger med flamingos på från just Rice. Det gillar jag.

Nu ska jag leta coola, färgglada prylar på nätet och vänta på ett spännande mail.

17 kommentarer:

Elin sa...

nej usch det där ångrade att jag skrev, vem är jag och tycka att det är fjantigt, smaken är som baken! just not my cup of tea. Kram igen!

Linda sa...

Håller me dig Fia, funderar också på och göra hemmet lite färggladare, känns som det behövs extra mycket nu när hösten kommer=)
Kram

Jessica sa...

Vore väl tusan om vi inte kan få till en dejt den här veckan!! =) Onsdag, lunch? Tyra är tyvärr förskyld för tillfället men hon borde vara bättre till onsdag tycker jag. Om inte jag har åkt dit då vill säga, vill inte smitta ner er! Men om du kan då kanske vi kan boka in det och hålla tummarna! =)

Tack för de kloka orden, ska ta det lite lugnt! Emellanåt iaf! =) Det är som du säger, en rejäl omställning. Men man har inte riktigt haft tid att fundera på det, är så mitt i allt hela tiden...

Apropå ditt inlägg, har tänkt på det ibland när man bläddrar i inredningstidningar för att få inspiration. Även där är nästan varenda jädra hem vitt!! Nu ska jag gå och bläddra i nya numret av Sköna hem och hoppas på en färgexplosion! =D

Kram kram

Karin - AlicesMamma sa...

Hmm... nu sitter jag och funderar på vad jag ska skriva. Håller helt och fullt med dig om att det är trist att alla här har samma stil - samtidigt som jag är så där löjligt kär i allt det vita... Förmodligen för att vi bor i en trist lägenhet där det liksom inte går att få det som man vill fullt ut och därmed inte har testat stilen riktigt. Jag kan bli helt såld på de vackra bilderna i tidningar och i bloggar, samtidigt som jag kan tycka att motsatsen också är snyggt. Kanske är tur att vi inte har ett hus än :)

Hoppas du hittar några schyssta färger att liva upp hösten med!

Kramar

Anonym sa...

Självklart vitt, inget tråkigt alls!! tråkigt kanske om man INTE försöker piffa till det med färger på kuddar, tavlor mm.. En vit "bakgrund" och färgexplosion är ett bekvämt sätt (och tillomed ekonomiskt) att trivas med under längre perioder..lättare att byta ut sina dekorativa tillbehör i sitt kära hem

tjohopp å pling
Mona

Marika sa...

Visst kan man önska att det ska finnas butiker med andra inredningsdetaljer också, men efter ett tag har alla besökt den butiken med och man är tillbaks i samma dilemma, att det ser likadant ut i de flesta hem.. Eller alla anammar samma stil iaf..
Som vanligt tackar jag för trevlig läsning!
Tycker nog också det är tur att jag inte har ett helt hus att experimentera med, då man alltid har något att fixa med i lägenheten! :-)
Tack för mig!

Anonym sa...

Det här med den lantliga stilen, tror jag mycket beror på att vi bor i vackra Dalarna som förknippas med med de faluröda stugorna med vita knutar på! Vi bor på landet helt enkelt...så på något vis kanske det skär sig lite med rosa flamingos i vardagsrummen!
Och vi ska vara glada att det går så bra för våra inredningsbutiker här runt omkring oss!

Lotta sa...

Hej!!
Ja jag håller med om att det är många som kör på vitt nu. Vi målade lägenheten i vitt för att det kändes fräschast så men Alicia och Noah ska få en fondvägg iaf sen har vi ju inte bara vita möbler hemma utan även ek. Vi ska iaf ha ett vitt soffbord har vi bestämt till nya soffan. :)
Vi hade ju liiiite lantligt i huset men det tröttnade jag fort på tyvärr. Då tar vi en date i oktober nån gång då :). Vi har också fullt upp i september. Hoppas allt är bra med dig och familjen! Hälsa! Kram Lotta

Sofia sa...

Oj, härligt med reaktioner.
Som jag skrev: jag kan tycka att den lantliga stilen är snygg men trist att alla ska ha samma.
Och som jag också så har jag också vitt som bas hemma. Varenda vägg är vit, förutom en fondvägg bakom teven, en i hallen och en i lilla badrummet. Så precis som nån skrev så adderar man ju färgstarka prylar - men just nu behöver jag pigga upp ytterligare så då får det bli lite mer färg nånstans.

Anonym: Nu är det ju inte så att alla bor i röda hus med vita knutar... så det finns många hem där det skulle passa med rosa flamingos i vardagsrummet.
Och jag var ju inte på nåt vis missunnsam för att det går bra för inredningsburikerna, fattar inte ens hur du kunde tolka det så. Jag eftersträvar bara lite mångfald...

Anonym sa...

Småler* Så typiskt Sofia, tjatar om kommentarer, och när de kommer så "huggs det tillbaka" direkt. Tro varför folk inte kommenterar i större utsträckning?? Kommentarer som bara berömmer och uttrycker avundsjuka verkar OK medans personliga åsikter inte verkar välkomna?, du skriver väl för att man ska läsa och kommentera? eller...

Sofia sa...

Anonym: Eh... så bara för att jag argumenterar för min personliga åsikt, för att jag inte delar din så vill jag bara ha beröm? Som jag påtalat rätt många gånger så är det här min personliga blogg och jag står för vad jag tycker, vilket är mer än vad man kan säga om dig. Om du nu vill hävda din personliga åsikt i min blogg, varför står du inte för vem du är då? Det kan jag iofs ta reda på...

Hugger emot.. haha. Det gör jag gärna åt personer som dig. I övrigt får man gärna kommentera och man behöver absolut inte tycka som jag. Men då får man ju stå för det.

Madde sa...

Jag tycker det är svårt att hitta nått man inte lessnar på så jag byter färg på kuddar å dukar rätt ofta. Vitt som bas på väggar är ju bra men att ha allt vitt i ett rum både väggar,golv, möbler å inregningsgrejer blir så kallt även om det kan va enkelt å snyggt oxå. Roligast är ju om man kan hitta sin egen stil å våga köra på den även om man påverkas mycket av det som finns i butiker å tidningar!
Trist att det alltid finns massa anonyma fegisar. Ha de bra! Kram

Jessica sa...

Hittade inget svar på om onsdag passade? Men då Tyra fortfarande är förskyld är det kanske bäst att skjuta på det... Vi får höras, igen!

Malin sa...

Oj, här var det livat :) haha.
Har tänkt på den här lantliga stilen och jag tycker det är svårt att hitta inredning här om kring som är lite mer modern. För själv har jag inte lyckats fastna för den lantliga stilen. Hade önskat att det fanns lite mer variation :)

btw, vi kommer gärna och tittar på lille Uno nån dag fram över :)

Hade gott!

Alex sa...

You go girl! Lantligt är ju det nya Ikeahemmet. Nu ska jag generalisera kraftigt och säkert stampa på någon anonyms mycket ömma tå, men den här stilen har ju blivit som en stor massinvasion som verkar vara lätt att ta till sig för folk. Särskilt när den finns i varenda butik och i alldeles för många magasin. Personligen längtar jag till den här "trenden" är över och folk börjar tänka själv och känna efter vad DE egentligen tycker om. Lantliga-hem-indoktrinering = nej tack. ;)

Therese sa...

Jag säger bara fototapet!! Me like, det kan inte bli mer personligt än en bra bild tagen på någon eller något man håller kär. Vi har en i hallen på lillkillen tillsammans med en mörkgrå metallictapet. Låter kanske konstigt men jag tycker den är jättefin!! Ha det gott Kram

Anonym sa...

Oj! Anonym 1 här igen! ( Som inte har skrivit anonym 2 kommentaren!)

Det jag menade med mitt inlägg är oftast i bland annat inredningstidningar och repotage att Dalarna förknippas med lantligt och många bor i "lantliga hus"ute i byarna... De kanske har svårt att bryta mönstret?!

Eller så är det bara sånna repotage som säljer?!
Hur ska vi få inspirationen och se någonting annat, byta tankebana om inte folk gör något eget och visar upp det?!

Fler inspirerande galna inredningstips behövs, för att vi ska väcka intresset och våga mera färg!
Sen blir jag imponerad av Moras inredningsbutiker, de lantliga,att de inte konkurerar med varandra utan håller koll på leverantörer och utbud så att de inte trampar varandra på tårna!