fredag, augusti 20, 2010

Den bästa kalven

Det har varit bra dagar. I går hängde jag och Stella med Emelie hela dan och det var mys och kul så klart. Vi avslutade, när pappan tagit över ansvaret för lilla fröken, med en lång, skön och babblig powerwalk på kvällskvisten.

I dag har vi haft mamma/mormor-häng. Jag var iväg en sväng på förmiddagen medan mamma passade Stella. Sen åt vi lunch och gjorde stan på eftermiddagen. Jag höll mig i skinnet, inga påsar förutom en Ica-påse, bra där fru konsumtionsfri.

Hemma i Länglet igen hade pappan slutat jobbet och vi ägnade oss åt den ständiga sysslan jaga bebis. Förvisso är grindarna uppe och nedervåningen barnsäkrad.. men i samma veva tog jag ner Isis och kattbebisarnas låda. Så Stella kryper i en rasande hastighet dit så fort hon får chansen. I går tappade vi fokus för en sekund och då hördes ett kattungeläte från lådan... jodå, Stella hade satt sig i lådan och höll en av ungarna på äkta bebisvis. Ska nog flytta tillbaka lådan till vår övervåning.

När lillfröken somnat hade vi kvalitetstid som i att njuta av god mat och varandras sällskap. Jag har tidigare berättat om att köpt en massa kalvkött från en gård som ligger i fäboden Läde, som ligger några kilometer härifrån. Det är så bra kött att det inte är klokt och best of the best är filébiten, som vi njöt av i dag. Vi konstaterade båda två att det var bland det bästa kött vi ätit. Jag panerade det i finhackade örter (salvia, timjan och basilika) samt parmesan och stekte i smör hastigt, sånt bra kött ska nämligen serveras med rå kärna. Till det friterade jag stavar av sötpotatis, hemslagen bea (fast dock inte lika flottig som originalet) och en sallad med ruccola, ungsbakade körsbärstomater, rödlök och rostade hasselnötter. Jösses, säger jag bara.



Nu ser jag att Colin Nutleys Sista dansen börjar på fyran. Hej nostalgi. Förvisso inte i samma klass som Black Jack, men ändå. Det blir en lagom avrundning på den här kvällen. I morgon väntar nämligen en galen kväll. Våra nya grannar Jenny och Jerker slår nämligen till med kräftskiva med band och grejer. Verkar som att det är riktigt mycket roligt folk som ska dit. Ska bli så kul! Perfekt också att Stellas farfar kommer hit och kollar på TV när hjärtat somnat. Vi har barnvakt med andra ord.

Trevlig helg alla rara, uppmanar återigen att tråkmånsar till att göra sig till känna.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ..jag är en tråkmåns..hej då å ha en trevlig helg ..

tjinghopp

Mooona! =)

Anna sa...

En till tråkmåns här.. :P

Emelie Björck sa...

Äntligen lite recept! Det där ska provas någon fin helgkväll snart.
Ha det!

Jenny sa...

Åh tack för dina fina recept! Mums ska göra potatisstavar hemfriterade i riktig olivolja (undviker friterat ute för restaurangfritöserna vet man ju inte riktigt vad de innehåller..)Jag blir så inspirerad av dig! Kram Jenny som är otroligt slö med igångsättandet av den egna bloggen :)

Marika sa...

Jag är oxå en tråkmåns som blir otroligt inspirerad och glad av att läsa din blogg! :-)

Johanna.S sa...

Tack för din kommentar, den gjorde att jag inte känner mig så "hemsk". kram

Karin sa...

Mumma :) Du, jag såg ett GI-recept där det ingick sötpotatis och hade lite svårt att förstå vad det var som var GI med den... Men har sötpotatis mindre kolhydrater än vanliga potatisar? Tänkte att du har koll :)

Hoppas ni har en kul kräftis!